Welkom

Met veel plezier lees ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij en ik, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark, ik ben 37 jaar, getrouwd en vader van twee dochters van vier en vijf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Hoofdzakelijk vlieg ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat is best wel luxe, want de Mooney is aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessna's waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen biedt een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt, al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney biedt volledig uitnutten. Ik heb inmiddels het theoretisch gedeelte klaar, mijn laatste vak heb ik in juni van 2017 afgerond. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (D). Ook mijn praktijk radiotelefonie heb ik in de tas. Ik heb nu ongeveer 55 uur 'instrument tijd' en ook het praktijkgedeelte heb ik dit najaar succesvol afgesloten. Je leest op dit blog over mijn lessen voor de instrument bevoegdheid, maar ook over VFR en IFR vluchten en mijn ervaringen met de Mooney.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.








dinsdag 13 maart 2018

26" inches of mercury...

...en meer zit er nog steeds niet in. De aansturing van de wastegate werkt niet. Vrijdag kreeg ik inderdaad het verlossende telefoontje van Maurice. Ze haalt haar 36" inlaatdruk! We sloten het telefoongesprek nog af met de wens dat we elkaar pas weer voor de 50 uurs inspectie zouden spreken. Had gehoopt dat mijn 150ste blogpost wat feestelijker zou zijn, maar helaas liep het anders.

'Blissfully ignorant' zoals de Engelsen zeggen, taxiend naar de baan. (foto credit: Roy P. Wassink)

Ik had een mooi 'mannenmiddagje' gepland voor zaterdag: motorrijden, vliegen en de BBQ. De oudste was naar een feestje en de jongste was met moeders mee. Ik ben met heerlijk weer op de motor naar Teuge gereden en heb me eerst eens vergaapt aan die prachtige LED's die nu onder de prop hangen. Erg mooi en het scheelt aardig wat ampères. De pre-flight checks gedaan, gestart, getaxied naar de baan en vliegen maar! Direct na take-off verloor de motor langzaam maar zeker vermogen en kwam niet verder dan de bekende 26" inlaat druk. Ik heb nog twintig minuten gevlogen met m'n astmatische Mooney, lang genoeg om vast te stellen dat m'n ADF receiver óók naar de vaantjes is...  😟

De LED's doen het in ieder geval (nog) wel...!

Ik heb nog even gedacht om een emergency of PAN te declaren, om maar te voorkomen dat er iemand voor me op circuit zou schieten of nog even de baan op zou draaien, genoeg power voor een doorstart had ik namelijk niet. Ik besloot dat niet te doen, het platform en het circuit waren leeg en ik landde probleemloos. Weer thuis nog even de BBQ ontstoken en de dag toch plezierig afgesloten met een goede 'beercan chicken'.

Maandag ben ik opnieuw naar Teuge gereden om even te checken of ik het zelfde probleem zou aantreffen. Maar nu bleef het bij 26" bij full-power. Helemaal geen turbodruk dus. Maintenance heeft er direct even naar gekeken, maar een oplossing bracht dat helaas niet.

Ik heb op MooneySpace (het Mooney forum) een draadje geopend om andere gebruikers van Mooney's eens te polsen, zoals ik dat met het 'olie uit de uitlaat probleem' ook deed en wederom komen er veel ideeën uit voort, mocht je dat interessant vinden, je vindt de discussie hier.

Maar vooralsnog zijn we er niet uit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten