Welkom

Met veel plezier lees ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij en ik, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark, ik ben 37 jaar, getrouwd en vader van twee dochters van vier en vijf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Hoofdzakelijk vlieg ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat is best wel luxe, want de Mooney is aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessna's waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen biedt een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt, al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney biedt volledig uitnutten. Ik heb inmiddels het theoretisch gedeelte klaar, mijn laatste vak heb ik in juni van 2017 afgerond. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (D). Ook mijn praktijk radiotelefonie heb ik in de tas. Ik heb nu ongeveer 55 uur 'instrument tijd' en ook het praktijkgedeelte heb ik dit najaar succesvol afgesloten. Je leest op dit blog over mijn lessen voor de instrument bevoegdheid, maar ook over VFR en IFR vluchten en mijn ervaringen met de Mooney.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.








woensdag 29 november 2017

Alweer een maand voorbij!

Het is alweer bijna december en mijn vliegmaand November is dus ook alweer bijna voorbij. Een kleine opsomming van de vlieg gerelateerde feiten:

Retour Texel met mijn lieve meisje Marie-Sophie die altijd wel zin heeft om even mee te gaan. Ik wilde eigenlijk wat approaches doen op Groningen, maar het is een approach geworden op Texel. Ed de Bruijn had een auto voor ons staan en we zijn naar de haven van Oudeschild geweest, naar het strand en nog even naar de zeehonden in Ecomare. Marie-Sophie vatte de dag treffend samen als 'verrassingsdag met papa', we hadden het erg leuk met z'n tweetjes! Op de terugvlucht werden we wel geconfronteerd met regen en slecht zicht, terwijl de METAR van Deelen 7 km zicht en wolken op 3.000 ft aangaf. Wat lager dan prettig moesten we onder de wolken door terug naar Teuge en net na onze aankomst klapte het weer helemaal in, zodat ik in de stromende regen de Mooney binnen moest zetten. Het slechte weer kwam eerder dan was voorspeld, daar moet je dus rekening mee houden, ook zo'n METAR is natuurlijk maar een hele lokale meting op een moment en mag niet vertrouwd worden voor de hele route, al waren er meer stations die vliegbaar weer aangaven. Al met al blij dat we veilig binnen waren.

Lekker schelpen zoeken en uitwaaien! Strand is top.

Met de aanschaf van een handheld radio deze maand heb ik wat willen investeren in de veiligheid en 'redundancy' in de cockpit. We hebben onlangs ook een brandblusser gemonteerd en dat zette me aan het denken. Een brand in de cockpit is niet zelden een elektrische brand. De enige remedie na blussen is de hoofdschakelaar of de betreffende stop uit te zetten en uit te laten. Je neemt voor lief dat je daarmee ook al je radio's en navigatie verliest. Zeker in een IFR omgeving een zeer onwenselijke situatie.
Ik kwam de Yaesu 750L tegen en da's wel echt een gaaf ding. Je plugt hem in geval van nood rechtstreeks in je headset en hebt daarmee weer communicatie, het apparaat beschikt ook over een GPS en de mogelijkheid om waypoints aan te vliegen, al is dat niet zo spannend met ook een iPad aan boord. Wat wel een zeer welkome optie is, is dat je ook een ILS of VOR frequentie kan selecteren en ook een ILS nadering kan vliegen, wat voor mij de doorslag gaf voor de aankoop. Ik moet me nog een beetje bekend maken met de werking van het toestel, maar het komt allemaal vrij gebruikersvriendelijk op me over. Met verzenden uit Duitsland was ik € 400,00 kwijt. Ik heb bij Funkshop.com besteld en dat kan ik alleen maar afraden, het verzenden duurde erg lang en daarover was geen communicatie mogelijk. Mailen, bellen het haalde niks uit. Ik heb de webshop een ultimatum gesteld en moeten dreigen met een 'Anwalt' toen ik pas een pakketje kreeg. Nooit meer funkshop.com.

Extra Com/Nav set aan boord met GPS
 
 
De Mooney lekt nog steeds olie bij de start-up en ik ben in overleg met ons onderhoudsbedrijf bezig om daar nu eens serieus werk van te maken. Op het Mooney forum MooneySpace heb ik waardevolle tips gekregen, wat is dat internet toch goed! Binnenkort gaan we hopelijk wat boosdoeners wegstrepen van de lijst met verdachten, zodat we concreet naar een oplossing kunnen werken. Kan toch niet zo moeilijk zijn: ergens in de uitlaat wordt er olie toegevoegd. De verdachte is altijd de turbo geweest, maar we gaan nu eens vóór de turbo kijken. Want al het werk aan de turbo heeft nog niks opgeleverd. 

Nu hoor ik je denken: 'Mark, je was toch met je IFR rating bezig, hoe zit dat?!' Na lange tijd had ik vandaag weer een les gepland, maar helaas moest het weer roet in het eten gooien. Ik ben bang dat ik pas in het voorjaar met wat langere dagen daar echt stappen in kan zetten. Het is nu gewoon te druk op het werk en thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten