Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Het reizen met een vliegtuig: echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. In 2022 heb ik bovendien nog mijn night rating gehaald. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB, sinds 2024 vlieg ik bovendien op een prachtige Diamond DA40NG G1000Nxi.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

vrijdag 21 november 2025

Vliegen voor de kerstsfeer: Hamburg (EDDH)

Afgelopen donderdag wilde ik eigenlijk lokaal wat vliegen voor de currency, maar vanwege werkdrukte heb ik die boeking omgezet naar vandaag en zaterdag. Dat gaf een hogedrukgebied ook wat meer ruimte om te ontwikkelen en hoge druk betekent lekker weer. Een noodzaak om mijn plan uit te voeren: rond 16:00 lokaal vertrekken naar een leuke bestemming om daar dan in het donker aan te komen. Eigenlijk wilde ik naar Bremen met mijn dochter Julie, dat is een leuke compacte stad die perfect is aan te reizen vanaf de luchthaven met de tram. De kerstmarkt in Bremen was echter nog niet open en mijn dochter is dol op kerst, dus leek me dat wel echt een leuk doel. In Hamburg zijn er al wél kerstmarkten open, nog niet allemaal, maar wel veel. Bovendien ben ik nog nooit in Hamburg geweest, reden genoeg om te gaan. Hamburg is de tweede stad van Duitsland en dat maakt de luchthaven er niet rustiger op. Ik ben daar zelf niet zo van, ik houd van die regionale gecontroleerde luchthavens met genoeg commercieel verkeer dat je er een auto kan huren, maar niet met zoveel verkeer dat er allerlei stroperige procedures nodig zijn (verplichte handling, PPR, slottijden...). Hamburg leek mij wel een beetje in die laatste categorie te vallen. Zou ik met Thomas gaan vliegen dan had ik gezegd: doe jij Hamburg maar, ik vlieg wel terug.

Prachtige avond! Samen onderweg...

Hamburg werkt met een A-CDM systeem om de stroom van verkeer te managen. Een praktisch gevolg voor vliegers is dat je een slot moet aanvragen. Op zich allemaal zo geregeld en niet erg, maar het maakt het allemaal wat minder flexibel. Je mailt met je wensen en je krijgt een slot met code voor je vliegplan. Zo gezegd zo gedaan. Het weer was CAVOK, mooie hoge druk met heldere Noordoosten wind. Juul kwam rond 14:45 uit school, ons vliegplan stond om 16:00 uur. We zijn dus meteen in de auto gesprongen en naar Teuge gereden. Daar stond de DA40 klaar om te vertrekken deze prachtige schemeravond in. We keken er erg naar uit! Eenmaal uit het Teugse circuit kregen we van Dutch Mil een 'direct' naar een punt ten Noorden van Hamburg, lekker makkelijk! Op FL090 keken we hoog en droog hoe de wereld onder ons donkerder werd. Echt magisch mooi. De atmosfeer was super kalm en alles werkte zoals het moest. Behalve de zuignappen van mijn camera's. Die ellendige dingen hadden besloten te staken. Kleine dingen waar je je niet teveel door moet laten afleiden, want vliegen in het donker is niet vrij van risico's. Onderweg heb ik natuurlijk de nabije luchthavens in de peiling gehouden, mocht er iets niet lekker gaan met de motor, dan heb je het liefst een verlichte baan binnen glijbereik. Dat was niet de hele route mogelijk, maar in geval van problemen is het wel zaak snel te handelen.

Sunset: de Dollard in de verte

Dit was Julie haar eerste vlucht in het donker en ze keek haar ogen uit. In het laatste licht zag ik in de verte toch wat bewolking, stemde me niet helemaal gerust. De hele vlucht hield ik de ATIS van Hamburg in de gaten en daar werden toch wolken gemeld op 3800 voet, daarna op 1600 voet, 1400 voet en op het laatst zelfs few op 500 voet. Om 's-nachts te vliegen wil ik eigenlijk niet nadenken over weer, maar dat was hier toch nodig. Dauwpunt en temperatuur kwamen angstig dicht bij elkaar en dan zou maar zo die stratusbewolking door kunnen zakken naar de grond met mist tot gevolg. Landen in het donker is al spannend genoeg, met mist erbij is voor mij reden om uit te wijken. Bremen lag er overigens perfect bij, dus we hadden een goed alternatief. In de buurt van Hamburg ontnam inderdaad lage bewolking ons hier en daar het zicht op de grond. Zakkend op een rugwindbeen voor baan 23 werden we door pure mazzel eigenlijk om de meeste wolken heen gevectord. De buitentemperatuur was een flinke -12 en dat maakt de kans op ijsvorming gek genoeg een stuk kleiner. De wolken zijn dan al bevroren en aanvriezing op de vleugel is veel minder waarschijnlijk.

Localiser & glideslope captured

Eenmaal ingedraaid op de localiser werden we overgezet naar de toren. Lage bewolking ontnam ons het zicht op de luchthaven, maar de automatische piloot had daar geen problemen mee. Juul en ik zakte het pure duister in. Om ons heen hadden we wel grondzicht, maar de luchthaven van Duitslands één na grootste stad zagen we niet. Een hele gekke ervaring. Die (dunne) laag stratus lag dus inderdaad over de luchthaven op 500 voet. Op baan 32 voor ons steeg een Eurowings A320 en toen die voorbij was kregen we de 'cleared to land' en door de wolken heen verscheen daar de baan. G E W E L D I G. Wat ontzettend mooi, echt onvergetelijk. Toen we stonden werden we vriendelijk verzocht op te schieten en de baan te verlaten voor de volgende. Klein stukje taxiën en daar werden we al opgevangen door de marshaller die ons naar onze parkeerplek bracht. Direct na ons kwamen nog twee privé jets aan, dus ze hadden het er druk mee. Gaf ons mooi de tijd de kist even op te ruimen (kabels, koffers, tassen, snacks: onvoorstelbaar wat een zooi je maakt in 1,5 uur vliegen).

Bestemming bereikt!

Via de GA terminal zijn we met een Uber naar ons hotel gebracht. The Cloud One Hotel. Een toepasselijke naam! Ingecheckt en de stad in naar de kerstmarkt. Overal betonblokken en barrières. Ik vroeg Julie of ze wist waarom die dingen er lagen: ze had geen idee. Ik heb dat maar zo gelaten. Het vroor, het rook naar glühwein, braadworst en kastanjes: het was heerlijk. We hebben rustig over de kerstmarkt gewandeld. Verschillende in chocolade gedoopte vruchten gegeten en wat leuke kerstsnuisterijen gescoord voor thuis. Voor het eten had ik geboekt in een brauhaus, er vanuit gaande dat er wel een schnitzel mit pommes op het menu zou staan, maar ondanks de geweldige ambiance werden er echt alleen lokale spijzen aangeboden (voor mijn dochter iets te hartig) en dus hebben we deze avond toch moeten uitwijken! Naar een ander restaurant dus, maar niet voordat ik een fles van hun eigen bier gescoord had voor thuis. De alternate werd een gespecialiseerde hamburger tent, als je dan toch in Hamburg bent. Een heerlijke en vader en dochter avond. 

Top avond! Zum Wohl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert!