Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

zaterdag 17 augustus 2024

Hanzetour part deux! Wroclaw (EPWR) - Stralsund (EDBH)

Wroclaw is een bezoek zeker waard! Sfeer, historie, leuke pleinen, gezellige kroegen en zeer vriendelijke mensen. Op zich hadden we ons hier nog best een dagje kunnen vermaken, maarrr de lucht roept en in de middag was onweer voorspeld. Ik kreeg zelfs een weerswaarschuwing van de Poolse overheid op mijn mobiel. En inderdaad op de weerradar was een flink onweersgebied te zien. Ook morgen wordt het onstuimig boven land, dus kozen we ervoor om richting het noordwesten te vliegen. Een aantal opties bespraken we, Szczecin, Gdansk, Bornholm, Rügen, maar uiteindelijk kozen we voor Barth, vlakbij Stralsund. Klinkt Deens, maar is toch Duits. Net als Wroclaw is Stralsund ook verbonden geweest aan de Hanze. We hadden het vliegplan voor twee uur lokaal gefiled en dat was niks te vroeg, want de eerste druppels regen vielen al toen we ons in de kist hesen. Wroclaw is trouwens een prima veld, druk met commercieel verkeer. Misschien te vergelijken met Eindhoven? Je betaalt handling en landingsgeld, maar daarvoor krijg je ook wel service en de JetA1 is niet bijzonder duur.

Het marktPLein in Wroclaw, geveltje he?

De vlucht naar Stralsund was niet bijzonder ingewikkeld, Autorouter had in no-time een mooie rechtstreekse route gemaakt en die werd ook gevlogen. Een heel stuk door ongecontroleerd luchtruim. We vlogen mooi weg van het onweer, maar ook op de route knalden er een aantal cumuli met ambities bovenuit, maar allemaal lokaal en prima omheen te navigeren. Onderweg hebben we de mogelijkheid om muziek te streamen naar de G1000Nxi eens uitgeprobeerd. Richting de Duitse kust spreidde de cumulus wat uit en doofde de convectie. Eenmaal bij Barth hadden we vrij zicht op de grond en rustig CAVOK weer. De IFR procedures waren niet beschikbaar, dus moesten we VFR naderen, geen punt. Bremen Radar had ons gewaarschuwd voor para activiteiten en in tegenstelling tot Teuge moesten wij hier uit het circuit blijven tot alle para's geland waren. Een mooie gelegenheid om even wat steile bochten te oefenen!

Cumuli met af en toe een CB

Barth is een prima veldje, zoals je er in Duitsland veel hebt. Op Barth kun je via App2Drive een auto huren. Ideaal! Met die auto vertrokken we naar Stralsund, om daar de stad eens te verkennen. Het is een charmante havenstad, maar minder bruisend dan Wroclaw. Toch hebben we ons goed vermaakt, een prima restaurant in de haven en een drankje in de binnenstad. Leuk!

Niet St. Barths, maar Barth


Geen opmerkingen:

Een reactie posten