Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

vrijdag 29 januari 2021

IR verlengd, Medical en Youtube

Zozo, niet veel gevlogen de afgelopen twee weken, maar wel m'n IR verlengd tot 31 maart, dankzij een 'General Aproval' van EASA kan je volstaan met een briefing en hoef je dan niet de noodzakelijke profcheck te doen. Zodra dat wel weer kan hoop ik m'n rating weer met een jaar te kunnen verlengen, maar dit helpt me weer even uit de brand!

Deze week ben ik naar Schiphol-Oost bij KLM Healthservices geweest voor m'n medical, de laatste keer was alweer vijf jaar geleden. Dat was hier vlakbij in Arnhem. Die keuring en met name de nasleep ervan waren me niet zo goed bevallen. Daarom koos ik voor een partij die elke dag tientallen keuringen doet en dat viel me niet tegen. Het was een eindje rijden en je moest hier en daar even wachten, maar alles ging wel deskundig. De afwikkeling en nazorg is bovendien klasse. Je hebt wellicht een keer gelezen dat ik een SIC op m'n medical had, dat verplichtte me elk jaar een vrij tijdrovend onderzoek te laten doen. Zij hebben me vlot verwezen naar een Aeromedisch Cardioloog, die ook nog eens erg vlot reageerde en die SIC is inmiddels komen te vervallen, tot mijn grote vreugde! Met mijn VCT clubkaart kreeg ik trouwens nog een flinke korting! Vijf sterrren voor KLM Health Services, wat mij betreft.

Laatste approaches met 'Papa Golf Yankee'

De afgelopen avonden heb ik eens wat tijd genomen om wat video's te maken over vliegen, altijd fijn om m'n familie en vrienden mee te vervelen en het is ook leuk om te doen. Al is Adobe Premiere Pro een door bugs geplaagd rotprogramma dat al onstabiel wordt als je er naar kijkt. Mocht je dit lezen en denken: 'je moet een ander programma hebben' laat me dat vooral weten! Hier boven zie je de vruchten van mijn arbeid, de laatste vlucht die ik maakt met die geweldige Mooney, vooral het laatste stuk met de zonsondergang en de baanverlichting op Niederrhein is erg mooi, al zeg ik het zelf. Ik zou het super vinden als je een berichtje achterliet op YouTube, ik probeer wat meer films te maken en zo dit blog wat te ondersteunen met af en toe een film. Vliegen is en blijft bijzonder en de moeite van het delen meer dan waard!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten