Welkom

Met veel plezier lees ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij en ik, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark, ik ben 37 jaar, getrouwd en vader van twee dochters van vier en vijf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Hoofdzakelijk vlieg ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat is best wel luxe, want de Mooney is aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessna's waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen biedt een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt, al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney biedt volledig uitnutten. Ik heb inmiddels het theoretisch gedeelte klaar, mijn laatste vak heb ik in juni van 2017 afgerond. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (D). Ook mijn praktijk radiotelefonie heb ik in de tas. Ik heb nu ongeveer 55 uur 'instrument tijd' en ook het praktijkgedeelte heb ik dit najaar succesvol afgesloten. Je leest op dit blog over mijn lessen voor de instrument bevoegdheid, maar ook over VFR en IFR vluchten en mijn ervaringen met de Mooney.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.








zaterdag 11 augustus 2018

Voor het eerst sinds 2005...

...is mijn vrouw met me mee gevlogen! Ze is in 2005 eens mee geweest in de Ka-7 van de GSA in Tsjechië, dat was een kort vluchtje en voor haar geen aanleiding geweest om ooit nog eens te flirten met de kleine luchtvaart. Tot afgelopen week! Na het behalen van mijn PPL wilde ze wel weer een keer mee, maar dat moest toch zo'n zes jaar duren voordat het zover was. Eerst zijn er nog kindjes gekomen en is er verhuisd. Nu waren de omstandigheden prachtig voor een hernieuwde kennismaking met de kleine luchtvaart. We vlogen naar Ameland en beleefden daar een lekkere middag aan het strand. Of ze nog eens instapt moeten we nog zien, het zal nooit echt haar hobby worden.

Voor het eerst met het hele gezin vliegend onderweg...!

Opleiding CBIR

Ik hoor je wederom denken 'maar Mark, jouw instrument rating dan...?'. En da's geen gekke gedachte. Het schiet voor geen reet op. Deels door mijn eigen agenda en deels door de agenda van de vliegschool, die mutvol zit. Tenzij je lang van te voren lessen plant en dat is vaak weer lastig met de agenda thuis. Gisteren kwam daar bovendien de pech bij dat de DME van de PH-TGM kapot was en we daarom de les moesten cancellen. Ben daarom zelf met de Mooney op pad geweest. Ik wilde naar Groningen om wat approaches te schieten en te tanken op Leer, maar er trokken een paar fikse onweersbuien over het noorden. Daarom maar een retourtje Stadtlohn, het was lekker thermisch en met een fikse wind uit het zuidwesten was het goed om even een paar landingen te oefenen en dan zie je dat je toch weer een keer de cowlflap vergeet na een doorstart...
Na m'n bezoekje aan Stadtlohn heb ik bij het RKN VOR nog een holding geoefend, dezelfde als voor de baan 23 op Groningen en ben ik radiaal 283 afgevlogen naar Teuge. Ik kijk er zeer naar uit om die IR te halen, moet dit jaar toch lukken?! Misschien nog een uur of acht instructie en examen? Daarna lekker op FL180 naar het Zuiden! 


Wat een hemeltje, m'n pa heeft het vast mooi boven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten