Welkom

Met veel plezier lees ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij en ik, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark, ik ben 36 jaar, getrouwd en vader van twee dochters van drie en vijf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Hoofdzakelijk vlieg ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat is best wel luxe, want de Mooney is aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessna's waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen biedt een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien is het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt, al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik ben nog niet uitgeleerd, want ik wil ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Op dit moment mag ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkt de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney biedt volledig uitnutten. Ik heb inmiddels het theoretisch gedeelte klaar, mijn laatste vak heb ik in juni van 2017 afgerond. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (D). Ook mijn praktijk radiotelefonie heb ik in de tas. Ik heb nu ongeveer 35 uur 'instrument tijd'. Je leest op dit blog over mijn lessen voor de instrument bevoegdheid, maar ook over VFR vluchten en mijn ervaringen met de Mooney.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.







dinsdag 20 september 2016

Tweede praktijkles en vrijdag examen Radio Navigation

Alweer m'n 100ste blogpost! Vandaag weer naar Stadtlohn geweest voor een IR detail met Henk. Anderhalf uur met de foggles op m'n neus. De beloofde holdings hebben we geoefend, nog wat steile bochten, dalende bochten en klimmende bochten en nog een procedure turn gedaan en het ging eigenlijk heel goed, zeker voor de drie uur die ik nu IR instructie heb gehad. Dat was overigens niet mijn mening, maar de mening van de instructeur. Ik ben wel blij met de keuze voor Henk en zijn Air Stadtlohn. Alles gaat gewoon in het Nederlands, gemoedelijk en vriendelijk, maar serieus waar nodig. De volgende sessie wordt wederom een leuke! We gaan eerst weer holdings oefenen en daarna een ILS approach vliegen op Münster-Osnabrück, ik kijk er erg naar uit.


De luchthaven van Münster, even mag ik een 'grote jongen' spelen

Ondertussen ben ik ook druk in de weer met de bekende Aviation Exam app en oefen examens en lees waar nodig de theorie nog eens na voor Radio Nav, daar mag ik vrijdag aanstaande voor naar Utrecht om examen te doen. Kost een hoop tijd en geld dus ik wil zeker slagen en op dit moment heb ik daar ook wel vertrouwen in. Die app is het enige dat je nodig hebt om je theorie te halen. In tegenstelling tot de leergang van Orbit, is Aviation Exam op maat gemaakt voor de CB-IR/EIR leerdoelen, je krijgt uitstekende oefenexamens en je ziet in een oogopslag welke gebieden zwak zijn en nog extra studie behoeven. Je doet dit voor een fractie van de prijs van Orbit. Mind you: een abo op die aviation app kost € 12,00 per vak per maand (zeven vakken en een maand per vak is zat om je examen voor te bereiden) en aan Orbit heb ik zo even € 1.900,00 betaald. Ik hoop dat EASA ooit zo ver komt dat je de studie gewoon in eigen beheer mag doen, dit zou zomaar € 1.750,00 van je opleiding afschaven, zonder dat je inlevert op kwaliteit. Geld dat je uitstékend kan gebruiken voor de praktijk, want het is gewoon heel erg duur. De studiedagen bij Orbit zijn welliswaar nuttig, maar je doet feitelijk een examen met toelichting van de instructeur, dat doe je met Aviation Exam ook.

2 opmerkingen:

  1. Kan je de eir of cbir studie in eigen beheer doen ? Hie zou je het aanpakken moest je opnieuw hiermee beginnen ? Opnieuw Orbit of.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, in de praktijk doe je je de studie volledig in eigen beheer bij Orbit en dat is prima. Ik heb de minimale acht uur instructie gehad en ik overleg met hen wanneer ik de vakken ga doen die ik wil, zij melden me dan aan. Zou ik nog eens voor Orbit kiezen? Ik denk het wel. Ik vind de syllabus die ze verstrekken onder de maat, op de extra begeleiding heb ik geen beroep op gedaan, dus kan niets over zeggen. De andere aanbieders zitten verder weg en kosten ongeveer even veel. Ik vind Orbit een vriendelijke club met prima docenten. Je bent als EIR/CB-IR kandidaat wel een soort bijvangst voor ze, de hele organisatie is gericht op de echte commerciële aspirant-vliegers. De syllabi en terugkom dagen zijn gericht op hen, dus je moet zelf er uit filteren wat jij moet kennen, daar ligt nog wel wat ruimte voor verbetering. Feitelijk betaal je bijna € 2.000,00 voor acht uur klassikaal les en een goedgekeurde syllabus. Het is dus wel (erg) duur betaald, als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen