Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

woensdag 12 augustus 2015

Waarom zou je een PPL halen?

Nou hierom dus, een piloot uit de VS heeft een mooie film gemaakt over het plezier van het vliegen, kijk maar eens...


Bekijk ook eens zijn andere films, echt de moeite waard!

3 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Wat zijn volgens u redenen om voor motorvliegen of juist zweefvliegen te kiezen? Is daar al een blog over geschreven?

    Uiteraard, verschil in geluid en kosten ;-). Wat is er verder typerend? Ik eens iemand horen zeggen dat je bij zweefvliegen nóg meer tijd aan de grond bezig bent en minder vliegt dan dat bij motorvliegen al het geval is. Zijn de 'wereldjes' wezenlijk anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,

    Dank voor je reactie! Die redenen zijn natuurlijk persoonlijk, maar zweefvliegen is een geweldige manier om te vliegen en motorvliegen is een geweldige manier om je te vervoeren. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik vlieg eigenlijk nooit voor de lol een rondje om Teuge met een motorkist, maar met een zweefvliegtuig zou ik dat zo doen en dan heb ik een prima middag.
    Het klopt dat tijdens je instructie tijd een hele dag bezig kan zijn voor drie lesstarts van 5 minuten (of minder...) en dat kan frustreren, maar hou vol! Als je eenmaal je brevet hebt en wat meer ervaring vlieg je uren op een dag, of neem je een zweefkist een weekje mee naar Aosta of Gap en vlieg je je suf.
    De werelden hebben gemeen dat - bijna - iedereen van vliegen houdt en dat deel je met elkaar. Maar waar zweefvliegen in Nederland in sport is die in belangrijke mate drijft op vrijwilligers en verenigingen met leden van 14 tot 80 is het motorvliegen wat gevarieerder in opzet. Je kan vliegen bij een vereniging, maar daar huur je eigenlijk een kist en ben je niet samen bezig, op een enkele clubvlucht na wellicht. Daarnaast kun je vliegen in een maatschap, een stichting of een B.V. constructie. De meesten zijn geënt op voordelig vliegen en niet op gezelligheid. Zweefvliegen doe je de hele dag en niet een uurtje of twee. Daar moet je tijd voor hebben en helaas heb ik die op dit moment niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie. Zweefvliegen al eens gedaan en inderdaad gewoon een paar uur boven geweest (met zeer ervaren vlieger). Beide nog maar eens proberen! De hele dag bij een vereniging aanwezig zijn is inderdaad een groot verschil.

    BeantwoordenVerwijderen