Vandaag hebben we de PH-MKP aangezwengeld voor een bezoek aan de prachtige stad Erfurt, in Thüringen. We hadden deze afspraak al een tijdje terug gemaakt en zelfs het weer hield zich eraan! We gingen IFR heen en VFR weer terug. IFR wind mee op FL090, VFR wind tegen én toch was VFR sneller. Go figure...
We vetrokken zonder vertraging vanaf Teuge, sterker nog we waren nu eens vroeger dan gepland! Een novum. We kregen onze IFR klaring direct na de start op Teuge. Door Dutch Mil werden we naar FL090 gestuurd, ook kregen we - zoals gebruikelijk - een direct naar de FIR Boundry met Duitsland. We klommen mooi boven de zich vormende Cu bewolking uit en eenmaal boven Duitsland vlogen we over een haast gesloten wolkendek, een mix van cumulus en stratus met een ambitieuze cumulus die soms net tot onze vlieghoogte was opgekomen. Ik vind dit dus heerlijk, ontspannen vliegen. Na een uurtje vliegen loste de bewolking op en hadden we prachtig zicht op het Thüringerwald dat onder onze vleugels doorschoof. Met een dikke 140 KTAS en wat hulp van de rugwind ging het met 150 knopen over de grond lekker vlot. Van Langen Radar kregen we al vrij snel een direct in de CTR van Erfurt, München Radar (Grüssgott!) gaf op het laatst nog een vector om de localiser op te pakken en zo eenvoudig was dat. Eenmaal op final hadden we fantastisch zicht op Erfurt, we vlogen recht over de oude stad.
Eenmaal op de grond werden we konden we achter de 'Follow Me' auto aan en die bracht ons meteen naar de terminal. Aldaar kregen we instructies voor de tram die rechtstreeks van de luchthaven het centrum in ging. Een tochtje van zo'n 20 minuten. Het liep allemaal heel gesmeerd. In de oude stad aangekomen natuurlijk de Krämerbrücke bezocht, de Fischmarkt en de lokatie van de Latrinenstürz op de Domplatz, met de prachtige Citadel. Voor de lunch gingen we voor überauthentisch in Wirtshaus Christoffel.
Voor je het weet moet je weer terug, dus in lijn 4 weer richting Flughafen. We moesten even zoeken naar de juiste deur, maar eenmaal gevonden konden we door de beveiliging, € 50,00 betaald voor de landing en het parkeren. Een sympathieke prijs voor de verleende service. Ze hebben het heel goed voor elkaar daar.
De terugvlucht deden we VFR, start-up bij apron control en over naar de toren voor de klaring. We vertrokken van baan 27, dus een bocht naar rechts en via 'November' de CTR uit, daarna kon het vrij direct op koers op 4.500 voet onder de cu door. Bij Paderborn moesten we door de TMZ heen en dat was eigenlijk de enige moeilijkheid, voorzover je daar van kan spreken. De TAF of Lelystad waarschuwde voor een kans op buien en onweer tegen het einde van de middag, daarom planden we onze aankomst op Teuge daarvoor. Achteraf bleken we te voorzichtig te zijn geweest.
Een hele mooie vlucht naar een hele mooie bestemming. Dit is het leuke van vliegen! Erfurt als bestemming scoort een dikke 10.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wat leuk dat je reageert!