Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

zaterdag 12 februari 2022

Teuge (EHTE) - Antwerpen (EBAW) NOT!

Voor vandaag stond een bezoek aan Antwerpen (EBAW) gepland samen met Thomas, een gewaardeerde vliegvriend. Maar helaas mocht het allemaal niet zo zijn. Aan de voorbereiding lag het niet, zelfs het weer had ik geregeld. Watskeburt? Vanaf de aanvang rustte er geen zegen op, eigenlijk. Bij de hangaar begon het feest. Alle kisten van de SAS stonden aan de grond bij de hangaar, een gepuzzel om de VTB helemaal naar het platform te sleuren. Vooral het bochtje naar de taxiway is altijd kritisch. Hier moet meer asfalt komen. De layout van de hangaars is zo onhandig. Vervolgens weer haast omdat een SAS vlieger weg wilde en vond dat ik dan maar even ergens anders moest gaan staan. Vervelend en weer extra druk. Ik wilde nog even Jet-A tanken, maar bij de pomp was het druk met een citation die uitgebreid de tijd nam. Jet-A wilde ik hebben, omdat ik naar FL180 wilde en het daar koud is. Diesel vlokt bij lage temperaturen Jet-A doet dat niet zo. Ik moest wachten en daarom maar even bellen om het vliegplan te delayen en dat was maar goed ook, want we bleken een slot te hebben. Geen berichtje of niks, maar delayen betekende wellicht ongewenste extra vertraging door een nieuw slot, daarom ad-hoc besloten op Antwerpen tanken. Kist in en weg! Niet dus, de tankdop was nog open, dank aan de havendienst die me er even fijntjes op wees. Kak! Alles weer uit, tankdop erin. Te laat weg, te laat de klaring en het was ook nog bijzonder druk aan de baan. Ik doe graag m'n dingen op m'n eigen tijd en dat wilde allemaal niet zo. Kort na de take-off brandde het lampje voor het 'waterlevel', waarmee de koelvloeistof wordt bedoeld. De emergency check-list geraadpleegd en maar weer met vectors terug naar Teuge voor we überhaupt bij Tiel waren. Balen, maar de enig juiste keuze. Dan ben je weer terug met het mooiste weer van de wereld. Gelukkig hebben we de beelden nog, of niet? Ja de beelden wel, maar geen audio helaas. Een video maken lukt dus niet, terwijl het toch best de moeite waard was geweest. Eerste wereldproblemen allemaal. Geluncht op Teuge en voor je weer thuis bent is je dag eigenlijk voorbij zonder dat je ene kont hebt gedaan.
The amber glow of death...


Ik krijg zo af en toe een berichtje via dit blog en dat waardeer ik natuurlijk énorm. Zo ook afgelopen week een lezer die mijn audiovisuelemultimediale traktatie op waarde weet te schatten. Even een quote die ik jullie toch niet wil onthouden: "Ga zo door! Jouw video's zijn goud waard voor mij".

Nee dit was niet mijn moeder...   :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten