Door de COVID-19 restricties kon er niet worden gevlogen met een examinator of instructeur, ik heb mijn papieren wel kunnen verlengen op basis van een briefing tot eind deze maand, maar voor volledige verlenging moest er wel weer worden gevlogen en dat mocht gisteren weer! Ik had de VTB en Gerard, de examinator, al geboekt voor 3 maart en we hadden ook nog eens prima weer. Eerst wilde ik naar Niederrhein, want dat levert de kortste vliegtijd op, maar het werd Münster-Osnabrück, omdat Niederrhein helaas dicht was. Münster is een goede tweede! Een ILS op Münster, wat bovenwerk en een RNAV nadering op ons eigen Teuge waren voldoende om Gerard er van te overtuigen mij nog een jaartje los te laten in de airways. Als voormalig captain op de 747 weet hij zich goed te verplaatsen in de hobby vlieger en houdt het leuk en leerzaam. We spraken onderweg over de merites van de instrument rating voor de kleine luchtvaart en die zijn legio. Belangrijkste is dat je zo veel meer comfort hebt bij navigeren door complex luchtruim, dat bovendien elk jaar complexer wordt (denk aan drones, bijvoorbeeld). Bij de VCT huur je de volledig IFR uitgeruste PH-VTB vanaf zo'n € 178,00 all-in per uur en dat is gewoon zeer scherp.
Om Gerard de ruimte te geven om gewoon in alle openheid op me te vloeken en te tieren :-) heb ik van deze vlucht geen beeldmateriaal. Van een vlucht eerder dit jaar maakte ik wel een filmpje:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten