Welkom

Met veel plezier lees ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij en ik, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark, ik ben 36 jaar, getrouwd en vader van twee dochters van drie en vijf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Hoofdzakelijk vlieg ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat is best wel luxe, want de Mooney is aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessna's waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen biedt een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien is het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt, al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik ben nog niet uitgeleerd, want ik wil ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Op dit moment mag ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkt de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney biedt volledig uitnutten. Ik heb inmiddels het theoretisch gedeelte klaar, mijn laatste vak heb ik in juni van 2017 afgerond. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (D). Ook mijn praktijk radiotelefonie heb ik in de tas. Ik heb nu ongeveer 35 uur 'instrument tijd'. Je leest op dit blog over mijn lessen voor de instrument bevoegdheid, maar ook over VFR vluchten en mijn ervaringen met de Mooney.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.







maandag 3 juli 2017

Er gaat niets boven Groningen

...dat is het gezegde althans. Het blijkt toch wel aardig te kloppen. Al een tijdje speelde ik met het idee dat je toch ook VFR, IFR procedures zou moeten mogen vliegen uiteraard binnen de minima voor VFR, dus VMC. Dat blijkt inderdaad wel te kunnen! Groningen vond het een prima plan en toonde zich wederom een gastvrije luchthaven. VFR gefiled en mij bij Eelde approach aangemeld, daarna twee ILS approaches op baan 23 gevraagd én gekregen. Of ik wilde switchen naar IFR... helaas moest ik ´unable´ antwoorden. Geen probleem! Met een VFR squak 7000 werd ik netjes tussen het IFR verkeer in gevectord voor de ILS op baan 23, dat ging eigenlijk wel goed. Af en toe de automatische piloot er even opgezet om de setup te doen voor de approach, maar ik heb ook werkelijk alles er bij gezet, GPS, VOR en natuurlijk de ILS, op de hand het ik de beide naderingen gevlogen, met bij de eerste nadering een snelheidsinstructie, max 100 KIAS, vanwege ander verkeer in de nadering. Dit was een goede boost voor m´n vertrouwen, ik kan het ook zonder Henk. Ik zal Groningen vaker bezoeken om verschillende approaches te doen en holdings ook natuurlijk. Dit is een uitstekende aanvulling op het huidige curriculum en maar 35 minuten vliegen vanaf Teuge. Ik mag de uren niet loggen als IFR, natuurlijk, maar je leert er niet minder van, voor de twee approaches betaalde ik € 33,00 en da's best oké.

Na deze ATR kon ik taxiën naar de baan 23 en zo weer terug naar Teuge

Voorlopig is het even klaar met vliegen ben ik bang, dadelijk is het vakantietijd met de kids en dat vraagt ook nog de nodige voorbereiding. Voor augustus heb ik wederom met Thomas een retour Wenen gepland. Zou het nu eens lukken?

'Ben je verkeersregelaar!?' Het dragen van die fluo hesjes is op Eelde geen must...

Als je mijn blog wat langer volgt, vraag je je wellicht af of ik het zweefvliegen mis? Ja, ik kan niet normaal naar Cu kijken en turbulentie is bij mij altijd thermiek. Nee, ik heb vandaag tot half drie met m'n meiden gehad. Ik ben vanochtend met de jongste als 'hulp vader' met het kinderdagverblijf op een tripje geweest naar Heumensoord, limo gedronken met de oudste toen ze uit school kwam én ik heb nog met veel voldoening gevlogen. Met zweven kan dat helaas niet allebei.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten