Waarom niet? Hierom: sinds vorige week woensdag is ons onderhoudsbedrijf bezig met de Mooney, want de nieuwe radio ligt al een tijdje (twee maanden, inmiddels...) te wachten op installatie. Binnenkort moeten alle vliegtuigradio's een kanaalseparatie hebben van 8,33 kHz, nu is dat nog 25 kHz, dus moet er een nieuwe radioset in. Zoals je wellicht weet hebben we twee radio sets aan boord, dat zijn dus eigenlijk vier radio's. Twee voor communicatie en twee voor navigatie. Eén radioset was met een software update geschikt te maken, maar de originele radioset was niet meer aan te passen en moet dus weg, al is er verder niks mis mee (bedankt EASA...). Waarom is dit eigenlijk? De radiofrequenties komen door de aanpassing dichter bijelkaar te liggen en daarom heb je nu drie keer zoveel radiofrequenties, meer ruimte in de ether en dat is natuurlijk een must in ons almaar drukker wordende luchtruim.
Na wat aandringen zijn ze dan eindelijk bezig het ding in te bouwen. Twee dagen werk worden er nu zo'n beetje tien. Ik hoop dat ze betere techneuten zijn dan planners bij ons onderhoudsbedrijf...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten