In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
Welkom
Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...
Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.
Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.
Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.
Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.
Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.
Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!
zaterdag 3 december 2016
Regen, regen en een defecte startmotor
woensdag 2 november 2016
Nog twee te gaan!
Meteorology 93%
Instrumentation 83%
Air Law
IFR Communications 78%
Human Performance 75%
Radio Navigation 80%
Flight Planning
We hebben de accu van de Mooney nu aan de druppellader hangen, de aansluiting daarvoor is vorig jaar al gemaakt. Stom eigenlijk dat we er niet eerder aan hebben gedacht...!
maandag 31 oktober 2016
CB-IR les 6: Arcs en Holdings in de stralende zonnenschijn.
vrijdag 28 oktober 2016
Human Performance en IFR Communications binnen?
Wordt er nog gevlogen? Nou, nee. Helaas heb ik een aantal afspraken af moeten zeggen vanwege het weer. De laatste les is alweer twee weken geleden. Morgenochtend staat er weer een vlucht gepland, hopelijk laat de herfst het ditmaal weer eens toe.
woensdag 19 oktober 2016
Microsoft FSX
Voor je het weet ben je tien uur langer aan het ploeteren met een instructeur, tien uur vliegen die ik liever gebruik om eens naar de Provence te vliegen om onze favo bed & breakfast eens te bezoeken bijvoorbeeld...
vrijdag 14 oktober 2016
CB-IR les 5
woensdag 12 oktober 2016
CB-IR Les 4 Münster en Dortmund
maandag 10 oktober 2016
Münster en Düsseldorf
Thomas vloog het been van Münster naar Düsseldorf. We wilde eigenlijk Braunschweig een bezoek brengen, maar het weer stak daar een stokje voor. Vrij ad hoc is besloten om dan maar naar Düsseldorf te gaan. Die luchthaven bedient een enorm drukke regio rondom de stad Düsseldorf en is dus ook knap druk. Voor het aanvliegen kregen we een tweetal slots aangegeven. Een slot voor de airway en een slot voor de luchthaven, Thomas heeft me precies uitgelegd hoe dat zit, maar dat waren parels voor de zwijnen, want ik zou het zelf niet meer na kunnen doen. De hele geplande route kon zoals gebruikelijk in de prullenbak, want na het vertrek uit Münster konden we door naar een navigatiepuntje vlakbij het vliegveld, waarna we werden geklaard voor een 'visual approach', dan vlieg je onder IFR op zicht je nadering. De makkelijkste manier dus. ATC vroeg wel de vaart er een beetje op te houden en zoveel mogelijk af te snijden.
Pas na de landing en het verlaten van de baan begrepen we waarom, een Emirates A380 zat ons op de hielen. Dat had een of andere sheik weer een extra Rolex gekost als deze de go-around in moest. Het taxiën bleek nogwel de grootste uitdaging, maar met twee paar ogen, een iPad en de groundcontroller stonden we vlot bij de gate voor de kleine luchtvaart. Wat een trip! Vluchtje duurde maar een half uur, maar was voldoende gevuld voor twee uur vliegen. Gaaf om met die Mooney tussen het serieuze spul rond te scheuren. In Düsseldorf hebben we een Schnitzelje gegeven, zoals dat hoort.
Ik vloog weer terug naar Teuge, Thomas deed de radio. Super om die kleine Mooney na een A320 die enorme baan op te draaien. Het hele vliegveld is dan even van jou, zo voelt dat althans. Na de take-off was het direct voorbij, we moesten naar het Noorden weg draaien en zo snel mogelijk ruimte maken voor een British Airways kist die al achter ons stond te dringen. Daarna klommen we uiteindelijk naar FL110 vanwege bewolking en de ijs die daar in deze tijd bij hoort. Aanvankelijk wilden we FL 090 voor de cruise, maar we pikten vlot wat rime ice op en werden daarom direct naar een hoger level geklaard. Ice is dan het toverwoord. Slalomend tussen de cumulus ging het nu vlot naar Teuge, want al die hoogte moest er ook weer af, de speedbrakes boden uitkomst, tegen de VNE ging het met 1.500 ft/min weer naar moeder aarde. Het is wel zaak de temperaturen van de motor in de gaten te houden, in het bijzonder de cilinderkop temperatuur. Reden om later de snelheid wat af te bouwen. Binnen 30 minuten stonden we weer op Teuge. Super dag, leerzaam en gezellig.
woensdag 5 oktober 2016
Een Piper Cherokee voor 1.000,00 dollar
Op Teuge staat ook zo'n verwaarloosde kist, een Mooney M20J, denk dat ze nu al een jaar of vijf staat te staan. Ik ben benieuwd of er voor haar ook ooit een prins op het witte paard komt.
maandag 3 oktober 2016
Radio Nav binnen! CB-IR les 3 gedaan.
Meteorology 93%
Instrumentation 83%
Air Law
IFR Communications
Human Performance
Radio Navigation 80%
Flight Planning
De derde praktijk les was (wederom) echt erg leuk. Zoals beloofd gingen we richting Münster-Osnabrück (EDDG). Ik vloog voor het eerst een arrival, daarna vlogen we een holding met teardrop entry voor een groot deel in IMC, dus echt in de wolken. Vervolgens hebben we een standaard ILS gevlogen volgens het kaartje. In de praktijk doe je die eigenlijk niet, want je wordt in de meeste gevallen door de controller naar de ILS gepraat. Dat bood ze ook nu aan, maar ik moest daar vriendelijk voor bedanken. Alles komt samen, radio, instrumenten en echt hands-on vliegen in slecht weer. Ik vond het prachtig, de regen sloeg bij tijd en wijlen om de kist en voor je ligt dan uiteindelijk die mooi verlichte baan. We zijn er niet geland, maar we vlogen door tot de minimum hoogte die ik mag vliegen, daarna moet je de baan zien en dat is 200 ft. In Duitsland betaal je dan overigens geen kosten. In Nederland betaal je elke keer als de onder de 500 ft komt een landing. Ik wil niet zeggen dat dit soort dingen enorm veel schelen, maar in combinatie met de brandstofprijzen in Duitsland is het wel een leuk voordeel, de schnitzels zijn er bovendien ook beter. Uiteindelijk hebben we hebben drie approaches gevlogen en twee verschillende departures, twee keer de ILS en een keer een VOR/DME 'non-precision' approach, dus zonder glijpad begeleiding van de instrumenten. Na anderhalf uur training vlogen we VFR terug naar Stadtlohn voor de de-briefing.
Aanstaande donderdagmiddag worden het wederom drie approaches, een ILS, een VOR/DME en een GPS nadering. Die laatste is dus nieuw. Wat heb ik geleerd? Altijd naar binnen kijken, of je nu VMC of IMC vliegt, je raakt anders gewoon in de war. De rate of descent/climb pas je aan met je gas en niet met de neusstand. Wat is er voor mij te leren? Het gebruik van de NAV sets in de kist doet Henk nu allemaal. Hij stelt de klokken in. Daar moet langzaamaan wel verandering in komen, maar die apparatuur begrijpen en gebruiken tijdens het vliegen is nog best een opgave. Uiteraard moet het radiogebruik naar een hoger niveau en tijdens het vliegen mag ik best wat strenger voor mezelf zijn. Ik ben blij met de geboekte progressie, maar vooral met de gewonnen gedachte dat ik dit ook kan leren.
Om het seizoen gepast af te sluiten staat voor komende zondag een 'vrije vlucht' gepland. IFR naar Braunschweig met mijn vader en Thomas, ookal is dat geen instructievlucht, belooft het toch weer leerzaam te worden.
dinsdag 27 september 2016
Volgende ronde theorie-examens in.... Utrecht
Aanstaande donderdagmiddag heb ik trouwens mijn derde lesvlucht op Stadtlohn en we gaan een ILS schieten op Münster-Osnabrück, ik kijk er naar uit. Met een beetje goede wil sluit ik dan een uitstekende vliegmaand af, September 2016 is goed voor ruim 12 vlieguren.
vrijdag 23 september 2016
Radio Navigation gehaald?
Per oktober gaan de examenprocedures anders bij het CBR, geen centraal examen meer in Utrecht, maar verdeeld over twintig lokaties in Nederland. Je doet dan examen op de CBR computer op een tijdstip dat je zelf kan plannen en je krijgt direct de uitslag. Niet gek! Je leest er hier meer over, mocht je dat interessant vinden.
dinsdag 20 september 2016
Tweede praktijkles en vrijdag examen Radio Navigation
woensdag 14 september 2016
Stoppen met zweefvliegen
- mijn eerste solo op Terlet, voor het eerst echt alleen de lucht in. De eerste solo was extra bijzonder omdat mijn pa mij solo liet, uiteraard in overleg met de instructeur waar ik die dag mijn lessen bij deed;
- mijn eerste thermische vlucht, voor het eerst alleen op 1.200 meter, dat vond ik toen heel wat en ik herinner me het nog als de dag van gisteren;
- lid worden van de Vliegclub Teuge, de vriendschappen en het vliegen in clubverband is geweldig;
- het behalen van mijn brevet;
- mijn eerste overlandje naar vliegveld Hoogeveen;
- mijn eerste buitenlanding in Soest (D);
- over de kop in een vliegtuig;
- wedstrijdvliegen met als onmiskenbaar hoogte punt de Euroglide in 2004, waar je eerder al over lezen kon;
- het behalen van mijn instructiebevoegdheid en natuurlijk die eerste leerling die ik alleen liet vliegen;
- de vele overlandvluchten in binnen en buitenland en dat heerlijke gevoel als je weer op je eigen veld staat;
- de onvergetelijke zomerkampen in Oeventrop (D) en Strakonice (CZ), maar ook die in Usti nad Orlici (CZ) bij de GSA;
- bergvliegen in Gap en Aosta, echt intens van genoten.
Ik zie het ook niet als stoppen, maar meer als een noodzakelijke lange pauze.
vrijdag 9 september 2016
Eerste CB-IR les zit erop!
Aldaar begonnen met koffie en een briefing. Wát een pret. Na 500 ft ging de bril op en kon ik niet meer naar buiten kijken. We hebben van alles gedaan. Klimmende bochten, dalende bochten (rate 1, dus 360 graden per twee minuten), stalls, approach to stalls, radialen van een VOR baken aanvliegen, van alles wat. Na anderhalf uur stond ik weer op Duitse bodem, met natte oksels. Wel even werken, maar naar tevredenheid van Henk!
Voor de volgende sessie staan holdings gepland, een van de eenvoudigste IFR procedures. Leve YouTube om die zaak alvast wat meer inzichtelijk voor me te maken!
Mijn laatste 10 uur vlieg ik overigens bij de Vliegclub Rotterdam, ik vind hun aanbod aanmerkelijk beter dan dat van Singles & Twins, daar komt nog bij dat het vliegen op Rotterdam als grote gecontroleerde luchthaven buitengewoon waardevol is voor mijn opleiding. De chef instructeur is bovendien een enthousiaste kerel die direct meedacht over mijn te plannen opleiding.
woensdag 7 september 2016
Euroglide 2004
dinsdag 6 september 2016
CB IR Lelystad of Rotterdam?
zondag 4 september 2016
Retour Autun (LFQF)
Uit de hoge stratus viel zelfs een beetje regen toen we stonden proef te draaien op het platform. Eenmaal weg vlogen we richting een gebied van hoge druk en werden de weerscondities alleen maar beter. Op flightlevel 85 vlogen we via Emmerich Duitsland in en vlak langs de grens met Nederland ging het langs Venlo, Roermond, Aaken, Trier en het Saarland tussen Metz en Nancy door in de richting van Dijon, toen de Morvan zich aan de horizon begon af te tekenen was het tijd om weer rustig te dalen, Anne en Lise kregen toen nog wel even last van hun oren, rustig zakken dus.
Opa stond ons al op te wachten en de meiden waren helemaal uitgelaten. Autun, of Bellevue zoals het vliegveldje heet, is trouwens prachtig. Het vliegveld is helemaal ongecontroleerd, dat betekent dat er ook daadwerkelijk geen controle is, het kan zelfs goed dat er helemaal niemand is. Je geeft op de standaard frequentie 123.50 aan wat je bedoeling is, zodat ander verkeer daar notie van kan nemen en je vliegt verder aan zoals je wil. Er was een ULM vliegtuigje bezig te taxiën naar de baan. Op de radio gaf hij aan welke landingsrichting ik het beste kon gebruiken vanwege de heersende wind en dat hij even op me zou wachten. Belangrijk om die radio dus wel te gebruiken! De landingsrichting was 180, pal Zuid dus. In die richting is het ook duidelijk waarom het veldje Bellevue heet. Het uitzicht op het oude stadje Autun met zijn prachtige cathedraal is indrukwekkend, zeker in het avondlicht. De vliegtijd was 2.30 uur.
donderdag 1 september 2016
Weer dat weer...!
woensdag 31 augustus 2016
Theorie, praktijk en vliegen!
Helaas was ik nog niet helemaal klaar voor mijn examen Radio Navigatie, dus heb ik dat een maandje uitgesteld naar september. Ik vind het toch een beste studie en ik wil niet nodeloos examenkansen verspelen. Je mag zes keer op voor examen, dus ik wil het allemaal wel zeker gaan halen.
Praktijk
Afgelopen vrijdag ben ik naar Stadtlohn gevlogen om eens te praten bij Air Stadtlohn met de heer Henk Ooink. M'n pa was uit nieuwsgierigheid mee gevlogen. Het was een goed gesprek over IFR vliegen en de opleiding die me daar klaar voor moet maken. We bespraken de voors en tegens van de EIR en - zoals zo velen - raadde ook de heer Ooink me aan om toch voor de CB-IR te gaan, dus óók departures en approaches. Ik ga daar dan ook maar in mee, ik kan switchen als ik het toch niet zie zitten. Ik kan bij Air Stadlohn worden klaargestoomd voor het examen, dit examen nemen zij niet af, maar moet bij een andere vliegschool in Nederland. Daar zal ik bovendien minimaal tien uur moeten vliegen om verder voorbereid te worden. Een van de weinige vliegscholen in Nederland die de CB-IR opleiding aanbiedt is Singles & Twins en zij willen mee werken aan mijn plan, maar verlangen wel de afname van 20 uur instructie bij hun. In het beste (voordeligste...) geval ziet het er voor mij dan dus alsvolgt uit: 20 uur in Duitsland op de Mooney en vervolgens nog eens 20 uur op Lelystad. Aan beide kanten kunnen dat meer uren worden, mocht ik toch geen natuurtalent blijken te zijn. Mijn eerste échte praktijkles staat voor vrijdag 9 september aanstaande.
Vliegen
De Mooner beschikt over twee nagelnieuwe-vers-uit-Amerika-geïmporteerde magneten! Eindelijk ben ik maandag met mijn meiden naar Texel geweest. Voor Marie-Sophie de derde overlandbestemming na Ameland (EHAL) en Autun (LFQF) en voor Julie de tweede na Ameland. We zijn naar het strand geweest en ook naar Ecomare, allemaal mede mogelijk gemaakt door Ed en Mike de Bruijn van het gastvrije vliegveld op Texel. We konden een auto lenen en hebben daarmee aardig wat van het eiland gezien, al met al een perfecte middag!
Komend weekeinde heb ik een reis naar Autun in de planning, zoals ik die vorig jaar ook al eens maakte. Mijn oudste dochter, schoonzus en nichtje vliegen mee. Op dit moment ziet het er naar uit dat het weer nog wel eens roet in het eten kan gooien.
dinsdag 16 augustus 2016
Magneten U/S
Toch kon uit deze 'vlucht' (dat is het wettelijk gezien namelijk...) ook wel een lesje worden getrokken, ik verbaasde mijzelf door te twijfelen of ik tóch niet zou gaan vliegen. Ik had alles voorbereid, de kinderen zaten klaar en het was maar een kort vluchtje... Gelukkig hoefde ik er niet lang over te denken, maar ik twijfelde oprecht. Gek toch?
donderdag 11 augustus 2016
Medical? Niet meer in Arnhem...
Ben overigens niet alleen in mijn onvrede over deze keuringsinstelling: lees maar eens mee op zweefportaal, het forum van zweefvliegers.
vrijdag 29 juli 2016
Retour Neurenberg
Wat me wederom (zie retour Deauville) opvalt is hoe veel Thomas vooruit werkt. Pas als alles geregeld is, ingesteld is en uitgeluisterd is wordt het weer wat rustiger in de cockpit. We zijn vanwege het weer gaan kruisen op FL150, dus we moesten aan de O2. Normaal gesproken gebruiken we daar maskers voor die over mond en neus vallen, maar nu niet. In de VS heb ik canules gekocht bij aerox, zodat we alleen een slang onder onze neus konden dragen. Aan die slang zitten twee pijpjes die ieder in een neusgat vallen, zodat je rechtstreeks in je neus van O2 wordt voorzien.
Voor een effectieve werking moet je dus door je neus ademen. Met een saturatiemeter heb ik de zuurstofopame van ons allemaal gecontroleerd en dat gaf wat interessante inzichten. Voor een goede saturatie op hoogte moet je goed en diep ademhalen en rustig uitademen. Als ik daar niet bewust mee bezig was daalde m'n saturatie aanzienlijk. Hypoxie is geen kattenpis, dus aandacht gewenst! De canules blinken niet uit in draagcomfort, maar voldeden verder uitstekend. Het O2 gebruik is veel efficiënter, dus we doen langer met voorraad, het praten met elkaar en via de radio gaat veel beter, ook kan er gegeten en gedronken worden zonder dat onhandige masker. Hoger dan FL180 mag overigens alleen met masker. Eenmaal geland stond ik weer versteld van de efficiëntie van de Duitse luchthavens. Net als op Dresden stond de brandstoftruck al voor ons klaar en letterlijk vijf minuten na de landing zaten we in de taxi naar het centrum van de stad, die overigens zeer de moeite waard bleek te zijn.
maandag 25 juli 2016
Praktijk in Duitsland?
Eind augustus heb ik een afspraak gemaakt met de instructeur in Duitsland - die overigens Nederlander is - om te kijken of ik daar mijn opleiding kan doen. Lijkt mij een prima plan, afwachten of het daadwerkelijk zo mooi is als het lijkt. Hij raadde me overigens aan de volledige CB-IR te doen in plaats van enkel de EIR, dus niet alleen en-route, maar ook approaches en departures vliegen. Hiervoor zijn wel aardig wat extra praktijk uren nodig, maar hij is lang niet de enige die dit mij dit advies gaf.
- IFR vluchten toegestaan in klasse A, B of C luchtruim in de en-route fase
- Special VFR vluchten toegestaan in condities lager dan VMC voor vertrek
- Special VFR alleen toegestaan in VMC condities voor landing
Een kandidaat voor een EIR dient in bezit te zijn van een PPL met minimaal 20 vlieguren overland (cross country). Tevens dient een kandidaat een goedgekeurde theorie opleiding te volgen bij een daartoe bevoegde ATO. Deze theorie opleiding behelst 7 vakken waarvan het merendeel beduidend minder leerstof bevat dan voorheen bij ATPL of de traditionele IR opleiding en duurt 80 studie uren waarvan 8 uur klassikale examentraining. De vliegtraining is 15 uur onder instructie voor eenmotorig.
Omdat de EIR een bredere operatie op medium niveau mogelijk maakt, is dit wellicht een zeer welkome attractieve optie. Een bijkomend voordeel is dat de EIR een opstap kan zijn naar de CB-IR.
CB-IR Competency Based Instrument Rating
De houder van een IR aantekening middels de CB-IR methode heeft exact dezelfde privileges als een volledige traditionele IR houder met die verstande dat hij/zij toegestaan wordt in alle luchtruim classificaties en instrument naderingen mag maken tot 200ft decision height. Het principe van competentie is hier van toepassing waarbij de kandidaat wordt beoordeelt op competentie in plaats van een syllabus volgens vaste trainingsuren. Helaas heeft EASA doen besluiten toch een vaste minimum trainingsuren eis in te voeren. De minimum uren eis is 40 uur training voor een eenmotorig vliegtuig maar, deze uren mogen tot een minimum van 10 uur worden gereduceerd als kandidaat relevante instrument vliegtijd heeft gelogd. Uren getraind voor, alsmede gebaseerd op de privileges van de EIR tellen mee voor deze reductie. De reductie is onderhevig aan een vliegtest.
De theorie opleiding en examens benodigd voor het CB-IR traject zijn exact hetzelfde als deze voor de EIR. Met andere woorden: er is geen verschil, men moet de EIR theorie examens hebben behaald. Er bestaat geen CB-IR theorie of iets dergelijks. Een kandidaat die reeds de volledige theorie examens voor ATPL, traditionele IR of EIR heeft gehaald wordt van enige theorie vereisten vrijgesteld.
De cursieve tekst is geleend van de website van Cycloon Holland
woensdag 29 juni 2016
Meteo 93% Instruments 83%
Meteorology 93%
Instrumentation 83%
Air Law
IFR Communications
Human Performance
Radio Navigation
Flight Planning
Dadelijk vakantie, maar voor 25 augustus staat Radio Navigation gepland. Voor de overige vakken moet ik eerst weer een keertje langs Orbit voor de 'Brush Up'.
dinsdag 21 juni 2016
Eerste vakken binnen?
Die aviation exam app is trouwens een ideaal hulpmiddel bij de voorbereiding. De app put uit dezelfde vragen als het echte examen, een paar vragen kwamen dus al bekend voor. De stof uit de syllabus heb ik doorgenomen en daarna uitsluitend vragen oefenen en mijn zwakke plekken op basis van de uitslagen bijgewerkt. Voor mij een prima concept.
zondag 12 juni 2016
Aviation Exam
dinsdag 31 mei 2016
Nou, hehe... eindelijk examens ingepland.
Dinsdag 21 juni aanstaande doe ik Meteo en Instrumenten.
Afgelopen mei is er nog wel wat gevlogen, met altijd als hoogte punt een vluchtje met mijn oudste dochter naar Ameland, alwaar opa en oma een weekeinde verbleven. Inmiddels stapt ze in een vliegtuig alsof ze in een auto stapt en ze is niet te beroerd te helpen met tanken, parkeren de walk-around en alle andere noodzakelijke dingen in en om het vliegtuig. En daar is vaders best een beetje trots op...
woensdag 13 april 2016
Twee jaarlijkse check-out
zondag 10 april 2016
Gebroken benen, theorie lessen en motorfietsen
Nou de plannen voor Duxford konden op ijs. Mijn dochters waren met mijn vrouw bij de binnenspeeltuin geweest en om 23.00 waren we weer thuis van de eerste hulp. De jongste haar linker beentje in het gips. Papa is maar thuis gebleven bij de meiden. Best jammer, want zelfs het weer was geregeld. Family first...! Sindsdien ook niet meer gevlogen tot gisteren, zo snel kan het gaan.
...Theorie lessen...
Inmiddels ben ik weer wat verder met m'n theorieopleiding voor de EIR. De afgelopen week de verplichte lesdagen bij Orbit Groundschool gevolgd voor Instruments, Radio Navigation en Meteo, heel erg nuttig en gemotiveerde studenten en docenten. Echt leuk om met z'n allen de stof 'aan te vallen'. In mei doe ik voor die vakken examen. Nog wel even blokken, vooral die altimetrie problemen uitrekenen blijft een gedoe... Mocht je ook een (E)IR overwegen, dan zal je ongetwijfeld mensen treffen die je gaan vertellen dat je beter de gehele ATPL theorie kan doen. Doe dit niet als je niet professioneel verder wil in de luchtvaart. De opleiding voor het ATPL is echt een hele studie zeker in combinatie met werk en gezin. Ik ben erg blij dat ik deze goed bedoelde adviseer in de wind heb geslagen, de zeven gereduceerde vakken voor het EIR zijn al moeilijk genoeg.
...en motorfietsen
Is er dan niet gevlogen?! Jawel. Een van mijn andere liefhebberijen is het sleutelen aan motoren, zoals deze gekneusde BMW R1100RS. Voor dat project zocht ik nog een nieuwe brandstoftank en in Duitsland werd een mooie aangeboden. Normaal gesproken laat je dat via de post bezorgen, maar ik Google meestal even waar de aanbieder zit. In dit geval was dat in stadje Anklam en dat beschikte over een eigen kleine luchthaven Anklam (EDCA). Het stadje is een oude Hanzestad en ligt aan de Poolse grens bij Stettin. De aanbieder was wat ongelovig toen ik verklaarde de tank wel op te willen halen met het vliegtuig. Toch we maakten voor gisteren een afspraak, want de voorspellingen waren erg goed. Mijn schoonvader wilde wel mee. Op de kaart kon ik een rechte streep trekken van Teuge naar Anklam en VFR konden we dat ook gewoon vliegen! Bijna geen gecontroleerd luchtruim op de route en toch bijna 300 nautische mijlen (over weg was het een dikke 700 kilometer). Anklam is trouwens de geboortestad van Otto Lilienthal! Een bestemming die je toch een keer moet hebben aangedaan als luchtvaartliefhebber.
Op de terugweg zijn we nog over Peenemünde gevlogen, een plek berucht in de Tweede Wereldoorlog als testfaciliteit voor de V1 en V2 raketten.
woensdag 16 maart 2016
Onderweg naar Duxford (EGSU)
zondag 28 februari 2016
Retour Langenoog EDWL
woensdag 24 februari 2016
IR RT Gehaald!
De docent stelde na de oefeningen voor om maar direct examen te doen en zo geschiedde! Prettige opleiding en ontspannen examen. Ik kan ATC-Comm van harte aanbevelen.
zondag 31 januari 2016
Retour Nordhorn-Lingen EDWN
donderdag 28 januari 2016
Praktijkopleiding RT
dinsdag 19 januari 2016
IFR RT
Ik heb de goede mensen van ATC-COMM bereid gevonden mij voor een kleine gage de fijne kneepjes bij te brengen. Alles kan on-line en daar ben ik wel erg blij mee. Zelfs het examen kan via VOIP met de computer thuis aan de keukentafel! Mooi zijn dat soort dingen. De cursus bestaat uit vier sessies van twee en een half uur en tot slot een examen van half uur. Je borduurt voort op de kennis die al is opgedaan bij de VFR RT cursus. Ik ben benieuwd en ik heb ook wel zin om een beetje praktisch aan de slag te gaan. Ik doe nu elke avond een paar blokjes theorie, dat vordert aardig, maar in de praktijk moet het toch allemaal gaan gebeuren.
donderdag 14 januari 2016
Theorie, we zijn op dreef...!
Van meteo kan ik een aantal passages overslaan, zoals de theorie achter de straalstroom en exotische fenomenen als tornado's. Wel begreep ik uit de lessen dat een tornado schuldig kan zijn geweest aan de crash van een Fokker F28 in 1981 bij Moerdijk, al staat op Wikipedia dat een ander levensgevaarlijk fenomeen aan de wieg van dit ongeluk stond (een microburst).
Ten aanzien van de door Orbit aangeboden theorie leergang moet ik zeggen dat daar nog wel wat ruimte voor verbetering is. De EIR theorie is natuurlijk redelijk nieuw en Orbit geeft de CPL theorie van Bristol Groundschool uit (een app op de iPad, super handig!). Je moet zelf met een .pdf van Orbit dan filteren op relevantie, maar de tussentijdse toetsen in de theorie-app gaan wel over de héle stof en niet over het EIR gedeelte. Ik neem aan dat in de toekomst hier nog wel verbetering in komt, maar daar ga ik niet op wachten. Orbit had wellicht de prijs wat kunnen aanpassen van de cursus tot het zover is.
Zou toch mooi zijn op in april wat vakken 'af te tikken'. Dat is een voorwaarde die ik mezelf heb gesteld om aan de praktijk te beginnen.
woensdag 6 januari 2016
Theorie EIR
De vliegschool van mijn keuze, heeft een van zijn Cessna 172's laten upgraden naar de noodzakelijke IFR standaard, maar de door hun opgestelde EIR syllabus is (nog) niet goedgekeurd door de autoriteiten. Ze zijn daar nog mee doende, al heeft het allemaal niet zo'n haast geloof ik.