Ik maak een goede start in 2021. Vanochtend heb ik nog even de Cessna aangeslingerd voor een retour Groningen. De NDB’s ‘Sierra Oscar’ en ‘Victor Zulu’ zijn uit de grond getrokken en vervangen door GPS punten, even anders dus! Leuk om weer eens te gaan kijken daar. Toe nu toe heb ik in januari veel mazzel gehad met het weer. Geen mist en een redelijke wolkenbasis. Ik heb nu een uurtje of vijf met de G1000 IFR en begin me steeds meer thuis te voelen.
De FMD geeft de route weer, rechts staat 62, dat betekent een brandstofverbruik van 6,2 GPH
Voor het eerst de Cessna even getankt bij de VCT, ze hebben een hele mooie dieselwagen staan, zodat gewoon bij de club kan worden getankt, zonder dat je naar een pomp hoeft te taxiën met alle gedoe van dien. Het is dan ook diesel en geen Jet-A, om alles zo voordelig mogelijk te doen, zonder in te boeten aan veiligheid. Na het tanken de Cessna even onderworpen aan de preflight check en daarna de kist opgestart om even warm te laten worden. Die tijd kan mooi benut worden voor het krijgen van de IFR klaring naar Groningen en het programmeren van de Garmin en dat gaat ook steeds sneller. De motorinstrumenten geven aan of de diesel er klaar voor is, gewoon met rode, gele of groene LED's. Eenmaal warm en happy kon het naar de baan en mooi op tijd airborne en richting Eelde. Direct na het aanmelden bij Dutch Mil kreeg ik mijn transponder squak en werd kort erna geklaard naar VEROR, een punt op de grens van de Eelde TMA, voor VEROR kon ik over naar Eelde Tower die in het weekeinde ook approach doet, maar geen vectors. De controller klaarde me naar HECTI, zo'n nieuw punt om via een teardrop de localiser op te pakken voor de ILS23, nu ik er toch was wilde ik ook wel een RNP approach vliegen voor de baan 05 en dat was geen probleem. Een groot verschil met Duitsland, waar dit echt van te voren moet worden afgestemd. In Groningen is het meestal geen punt. Mooi de ILS afgevlogen voor een touch & go en vervolgens door naar het eerste puntje voor de RNP nadering. Een mooie nadering en een missed approach om door te vliegen via een SID weer richting Teuge, nog een stuk in de wolken gevlogen (geen ijs!) en daarna VFR terug naar Teuge. En dan merk je het verschil in snelheid met de Mooney, 25 knopen tegenwind en een kleine 90 knopen grondsnelheid. Voldoende tijd dus om eens te reflecteren over 2020 en te fantaseren over trips in 2021. Wat zou er allemaal kunnen komend jaar? Ik kan in iedergeval niet wachten om naar Frankrijk te vliegen voor een korte break, normaal vlieg ik op Autun, maar die verkopen geen diesel. De bestemming wordt nu Moulins, daar hebben ze bovendien een IFR nadering.
Voor deze maand wordt het in ieder geval zaak mijn IR rating te verlengen en dat kan middels een briefing van een examinator tot 31 maart. Die briefing staat inmiddels in de planning voor komende week, in maart verloopt mijn medical en die moet dus ook opnieuw worden afgegeven in deze COVID tijd. Ook moet er weer eens een youtube filmpje komen, ik heb meer dan genoeg materiaal...
In 2020 heb ik maar weinig response gehad via het blog van lezers, mocht je vragen of opmerkingen hebben, laat ze gerust weten. Als ik de statistieken mag geloven wordt het blog steeds beter gelezen.