Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

woensdag 8 januari 2025

Hello 2025! De Kooy (EHKD)

Eindelijk weer even gevlogen vandaag en daarmee het jaar ingeluid! Kort vluchtje op de VTB voor de currency, samen met Carsten gevlogen naar De Kooy, hij was er nog niet eerder en ik vind het een prachtig veld om te bezoeken. Nadering over de Waddenzee, Texel, de Noordzee, de nieuwe haven. Alles in één prachtig panorama. 

Enkhuizen wordt beschenen door een waterig zonnetje

Na het vertrek op Teuge werden we - as usual - begroet met een harde wind. Waarom zou 2025 wat dat betreft anders zijn dan 2024? De autopilot van de PH-VTB was nog in reparatie, dus moest ik op de hand vliegen naar De Kooy. Koers & hoogte, met de variabele crosswind was het af en toe nog best even opletten. Carsten liet op de terugweg zien hoe het moest, getuige ook zijn strakke track op Flightradar24 (en de slappe waslijn die ik trok). Top training dus! Een mooie ILS gevlogen op de hand, en nog twee circuitjes voor de 3 landingen in 90 dagen regeling. We hebben gewisseld op het platform tussen de enorme off-shore en defensie heli's. Indrukwekkend hoor! Carsten is altijd lekker vlot in in no-time vlogen we weer richting Teuge, waar ook hij z'n drie landingen aftikte. Daarna met wat anderen afgesloten in het altijd gezellige Café De Groot. Leuke middag vliegen, leuk afgesloten. Belooft weer veel goeds voor komend jaar!


Twee blije eieren


maandag 23 december 2024

Ciao 2024!

Nachtvliegen, Lübeck, Oxford, Wroclaw, DA40NG; zomaar wat woorden om mijn vliegseizoen van 2024 te beschrijven. Ik moet nog even een optelsom maken van de uren, vermoedelijk ergens tussen de 30 en de 35 en dan vooral IFR. Ook afgelopen seizoen heeft weer geweldige herinneringen opgeleverd en - niet onbelangrijk - geen incidenten of narigheid. Ik was nog nooit in Polen geweest en ik heb dit seizoen wat meer écht gebruik gemaakt van de IR, vooral de terugvlucht uit Lübeck was niet gelukt zonder. Dat ik nu ook op de DA40NG mag vliegen is een welkome verrijking van de mogelijkheden, bovendien bestaat het groepje vliegers uit deskundige en ervaren piloten waar veel van kan worden geleerd. Enkele weken terug zijn we een avondje in de hangaar gaan zitten en hebben we de emergency checklists eens even doorgenomen. Goed om te doen. Ik denk dat het er voor dit jaar wel zo'n beetje op zit wat vliegen betreft, maar je weet het nooit helemaal zeker...

Samen naar Oxford, hoogtepuntje!

De enige domper eigenlijk is dat mijn externe harddrive is overleden en daarom al het filmmateriaal van 2023 en 2024 niet kan worden benaderd. Da's wel jammer, want bijvoorbeeld de vlucht naar Wroclaw was beslist de moeite waard. Ik kijk daar nog even naar, maar herstel van de harde schijf lijkt erg duur te zijn.

Wat voor 2025? Als ik deze trips kan blijven doen samen met de meiden op de 172 en de DA40, dan ben ik helemaal tevreden. Ik blijf natuurlijk dit blog bij houden én m'n YouTube video's maken. Zelf lees en kijk ik met plezier terug, mijn blog wordt best goed gelezen en langzaam groeit het kanaal, écht leuk en bedankt daarvoor! Who knows, volgend jaar om deze tijd 500 abonnees? Wat bestemmingen betreft, ik wil graag weer naar het VK, maar ook naar Denemarken, Sweden en/of Noorwegen. De Atlantische kust van Frankrijk kent ook mooie bestemmingen. Er is zoveel te zien in een straal van 3:00 uur zuivere vliegtijd rondom Teuge. Hopelijk mag ik dit nog lang doen!

Fijne kerst, fijne jaarwisseling en happy landings in 2025

zondag 24 november 2024

71 knopen wind...

Was alweer een maand geleden dat ik voor het laatst had gevlogen en de afgelopen 90 dagen had ik geen drie landingen op clubkisten en dat maakt het boeken een beetje lastig. Tijd om weer even te vliegen, dus! Mooi weer, maar er werd wel een flinke partij wind voorspeld, de METAR's van o.a. Deelen, Lelystad en Niederrhein zagen er wel redelijk uit, maar de wind kwam uit het Zuiden met 20 knopen en gusts tot 30 knopen op sommige velden. Wel een beetje op de limiet van wat nog vliegbaar is. Ik dacht we filen gewoon een plan naar Niederrhein en ik kijk op Teuge hoe de vlag er bij hangt. Vrij letterlijk. Rond 10:00 uur wilde ik wel weg dus was ik op tijd op Teuge. Het valt me altijd op hoe lang het kan duren voordat je de motor kan starten na aankomst op het veld. Het veld was uitgestorven toen ik aankwam, met enkel het ruisen van de wind over het dak van de hangaar. Op m'n dooie gemak de preflight gedaan, nog even naar de wind gekeken en besloten te gaan. Plan B was niet echt top, maar ik had brandstof genoeg voor Beek (Maastricht), dat prachtig in de wind lag of in zware nood kon ik de kist ook mooi in de wind landen op Deelen. Al had ik dan wel e.e.a. uit te leggen aan de diverse autoriteiten. Maar een veilig retourtje moest toch zeker kunnen, dus gaan met die aluminium banaan. Eenmaal onderweg werd de wind almaar harder tot een royale 71 knopen. Ik geloof dat ik onderweg nooit meer dan een knoop of 60 heb gezien, dus dit was wel een record. Het vliegen ging verder prima al werd ik af en toe wel even door elkaar geschud door zeer hevige turbulentie. Opmerkelijk, omdat het overgrote deel van de vlucht redelijk 'smooth' was. Langen Radar had vanwege de wind wel wat moeite me correct te vectoren voor de localiser op Niederrhein en eenmaal op de juiste koers voor het onderscheppen van de localiser had de autopilot er geen zin meer in. Goed. A/P uit en vliegen op de hand. Met deze wind en turbulentie geen dagelijkse kost, maar gelukkig was het zicht goed. Ik stel me dan voor om dit bij nacht en in IMC te moeten doen. Het kostte even wat tijd om de juiste opstuurhoek te vinden, maar eenmaal gevonden was het vooral corrigeren voor de turbulentie en wachten. De grondsnelheid was rond de 50 knopen en liep naarmate ik het glijpad afkwam wel weer wat op. Easy does it! De landing op Niederrhein was wel prima eigenlijk. 1 standje flaps, met flink wat extra snelheid en dan niet overtrekken tot de laatste knoop, maar met wat druk op de roeren hem netjes op de baan vliegen. Ik vind dat de prettigste manier in deze condities. Na de landing kon het meteen weer door en boven de 3.000 voet kreeg ik van Langen een heading richting Teuge, IFR gecanceld bij Emmerich en VFR richting Teuge voor een RNP approach. Wilde bij DEVUT nog even de holding in, maar dat trok de automatische piloot niet, zoveel wind kon hij niet aan. Vanaf DEVUT op de hand een straight in gemaakt met een redelijke landing op Teuge. 

71 knopen, een flinke opstuurhoek ook.

Elk jaar heb ik rond deze tijd weer even andere dingen aan m'n hoofd dan vliegen en dat is ook wel even best, maar het zijn vluchten als deze die me er weer helemaal bij halen. Spannend, leuk, leerzaam en het geeft voldoening. 2024 is in ieder geval het jaar geworden dat ik mijzelf weer wat bekwaamd heb in de kunst van het holden. 

donderdag 17 oktober 2024

Niederrhein voor de currency

Omdat de laatste vlucht met de VTB alweer even geleden was, 'moest' er weer worden gevlogen voor de currency. Een ILS op Niederrhein en een touch & go. Carsten wilde wel mee, wel zo gezellig! Onderweg naar Niederrhein vloog ik nog even een holding om te kijken of dat met de G1000 van de VTB en de autopilot net zo makkelijk ging als op de G1000Nxi van de PH-MKP, en dat was inderdaad het geval. Easy does it! Iets minder easy was de neuswiel shimmy bij de laatste landing.

Ook de G1000/KAP140 combo weet raad met de holding

Carsten vloog probleemloos terug naar Teuge, waar ook de shimmy uitbleef. We hebben de kist toch maar even naar het vaste onderhoudsbedrijf van de vliegclub gebracht om het te laten controleren. Prima vlucht verder, hopelijk kan er voor het einde van het jaar nog wat worden gevlogen al is mijn vliegbudget er al een flink eind doorheen. Tot nu toe is 2024 echt een erg leuk vliegjaar geweest.

Een leuke bestemming voor een dagretour en wat sightseeing zou bijvoorbeeld Amiens kunnen zijn, daar vlakbij ligt Lochnagar Crater, ontstaan bij de bloedige eerste dag van de Slag bij de Somme. Ik schrijf het maar even hier op omdat ik net het bestaan van deze plek ontdekte via YouTube en het anders maar weer zo zou kunnen vergeten.

Zag ook de stad Erfurt als topper, met een luchthaven niet ver van het centrum. Er is zoveel te ontdekken binnen een uurtje of twee vliegen.

dinsdag 1 oktober 2024

Holdings!

Sinds we tijdens ons leuke bezoek aan Oxford de holding in werden gestuurd wilde ik dit toch weer eens even oefenen, zeker met de moderne hulpmiddelen die ons ter beschikking staan, zoals de G1000! Ik had er toen wel even stress van en dat zou niet nodig moeten zijn. Samen met Mark, de eigenaar van de DA40, ben ik afgelopen zondag via Münster-Osnabrück naar Bielefeld gevlogen. Het werd een ontzettend leuke vlucht van een dik uur waarbij alles voorbij kwam. We vertrokken vanaf Teuge, meldden ons bij Dutch Mil voor de IFR opening en vervolgde onze route bij Langen Radar die ons efficiënt as usual meteen vectors gaf naar een downwind voor Münster, maar desgevraagd mochten we ook bij HMM VOR de holding in. Hij had het gelukkig niet zo druk, dat kan ook wel eens anders zijn. Met de G1000Nxi, de autopilot en ForeFlight op schoot ging dat dus volledig geautomatiseerd en perfect. Mark en ik hadden op YouTube al wat video's gekeken en we werden niet verrast. 

De DA40 op het gras in Bielefeld

Na de holding vlogen we de RNAV approach voor de baan 25 en na de low approach konden we VFR door naar Bielefeld (EDLI), zo dichtbij, maar nog nooit geweest! Het duurde even voordat we radiocontact kregen met de luchthaven en dat wekte de indruk dat het misschien niet zo druk was, maar niks was minder waar. Er kwam zelfs nog een Cessna Citation binnen die korter landde dan ik, even daarvoor. Stof tot nadenken :-)

Iemand hier houdt van klassieke Mercs...

Mark vloog terug naar Teuge, onderweg nog wat mooie burchten gespot en we genoten van het prachtige weer en het mooie licht dat daar rond dit jaargetijde bij hoort. Bij Teuge oefenden we nog een keer de holding bij DEVUT en vlogen we een stukje van de RNAV nadering voor baan 26 om die weer ruim voor de IJssel af te breken en in te voegen in het circuit van Teuge via Sierra.

Vertrek van Bielefeld, mooie omgeving en maar een uurtje weg!

Ga eens langs op Bielefeld, mooi gelegen langs een stuwwal, met een typisch Duits terras. Goeie plek voor een bakkie.

zaterdag 14 september 2024

Air Fair

Vandaag was de Air Fair op Teuge en toevallig had ik met een collega afgesproken om te gaan vliegen. Dat liep wel wat vertraging op door een massa Ferrari’s die zich voor de hangaar had verzameld. Ik kon geen kant op en verzet had geen zin. Een mooi schouwspel toen dat kapitaal aan auto’s eenmaal vertrok voor een puzzelrit door ons deel van Nederland.

Not goin’ anywhere…

Volgens mij was het een geslaagd event voor Teuge, mooie promo voor ons vliegveld en de kleine luchtvaart! Zelf heb ik nog even een rondje VFR gemaakt, de condities waren welhaast perfect, met een zicht van meer dan 50 kilometers. Afgelopen woensdag ook nog wat met de DA40 gevlogen, eigenlijk wilde ik even naar Niederrhein om een full-procedure ILS te vliegen, omdat ik daar op Oxford wel een beetje door overvallen werd, maar vanwege de flinke buien die overtrokken ben ik toch wat in de buurt gebleven en heb wat touch & go's, stalls en glide-ins geoefend. Ik kan niet zeggen dat ik de DA40 aantrek zoals ik dat inmiddels met de VTB doe en natuurlijk met de DGY deed, maar het voelt steeds meer vertrouwd.

donderdag 5 september 2024

An IFR flight to Oxford!

 

Drie uur ingespannen vliegen teruggebracht naar 20 minuten

Echt snel gaat dat editten nooit, maar nu moest er wel veel materiaal worden doorgeworsteld. Halverwege had ik nog maar twee camera’s werken, maar het is toch weer een mooi document geworden. Al zeg ik het zelf. De controllers in het VK bevestigen een radio call vaak met 'Thank you' in plaats van het meer ICAO conforme 'Radar Contact". Was me nog niet eerder zo opgevallen.