Het eerste examen betrof een examen voor de sleepbevoegdheid. De betreffende kandidaat had dertig jaar geleden z'n brevet al eens gehaald, dus die kon wel vliegen. De tweede kandidaat was de kleinzoon van de oude bekende in de zweefvliegwereld en eentje die ik al ken sinds ik me kan herinneren. Wel leuk om z'n kleinzoon dan voorin de ASK-21 te hebben. Het examen ging bovendien prima, dus hij kan zijn GPL aanvragen bij het KEI. Dat kan nu nog, volgend jaar mag dat niet meer en moeten alle brevetten waarschijnlijk bij het KIWA worden aangevraagd, zoals dat nu ook voor het PPL en alle andere (motor)brevetten moet. De kosten bij het KEI bedragen € 75,00 en voor mijn PPL bij het KIWA mocht ik meer dan € 500,00 overmaken. Niet echt vooruitgang als je het mij vraagt.
Na de examens ben ik met de Mooney nog even gaan genieten van het uitzicht boven de cumulus bewolking op FL065. Op de weg naar beneden heb ik nog een aantal steile bochten, stalls en noodlandingen geoefend. Uit het verslag van de onderzoeksraad wordt de noodzaak van voldoende training nog eens onderstreept. Als ik ga vliegen dan is de verleiding altijd groot om dat duurbetaalde AVGAS om te zetten in afstand, maar ja veiligheid mag ook wat kosten hé?