Afgelopen woensdag heb ik de PH-VTB geboekt voor vandaag, want ik wilde graag voor de zomervakantie nog een mooie vlucht maken (spoiler alert, het werd een mooie vlucht!). Ondanks de goede voorspellingen voor dit weekeinde was nog geen enkele clubkist geboekt. Het mag gezegd worden, met de beschikbaarheid van de vloot zit het in de regel wel prima en er wordt toch wel behoorlijk gevlogen. Via Autorouter heb ik een IFR vliegplan gegenereerd, door de voorkeur om lekker hoog te vliegen (FL100 of hoger) kreeg ik een route dwars over Schiphol. Aanvankelijk had ik zelfs hoger gefiled, maar vanwege de voorspelde tegenwind ben ik weer gezakt naar FL100, waar ook geen zuurstof nodig is.
Recht over Schiphol!
M'n schoonvader vliegt graag mee en de bestemming werd: Duxford. Cultureel en industrieel erfgoed waar de Engelsen met recht trots op zijn. Ik was daar vier jaar geleden ook al eens met de Mooney, maar nu IFR met de VTB en het is een memorabele reis geworden. Prachtig weer, maar met een flinke tegenwind op de heenweg. Ik gebruik graag de app van windy, wellicht al bekend maar voor meteo een geweldige bron. Een vlucht buiten het Schengengebied vraagt om wat extra voorbereiding, maar via de website gendec.eu is dat eigenlijk kinderspel en is de enige beperking dat je je wel strak aan je planning moet houden. Op Teuge werden we opgewacht door twee Marechaussees voor de paspoortcontroles. Super vlot en vriendelijk en een hele fijne service, omdat in- en uitklaren anders via - bijvoorbeeld - Rotterdam moet met alle verlies van tijd tot gevolg. Gewoon weg van ons eigen Teuge International Airport! We konden redelijk strak na 10:00 lokaal weg en we werden opgewacht door de voorspelde tegenwind, maar Amsterdam was er blij mee want daardoor hadden we een mooie angle of climb zodat we ruim voor PAM VOR op FL100 zaten 'Papa Tango Bravo I NEED you at FL100' lager was geen optie. Anders had hij me verder om Schiphol moeten vectoren en dat was nu gelukkig niet nodig. De VTB klimt trouwens best prima met zo'n 700 ft per minuut. Na PAM VOR door naar SPL VOR. Op hoogte konden we door naar Amsterdam Approach en was de drukte duidelijk te horen op de radio, ik begrijp dat de controllers maximaal twee uur achtereen werken en ik snap wel waarom: gekkenhuis.
Een gin clear uitzicht op de kust van Zuid-Holland
De inbound peak op Schiphol was in volle gang en we vlogen recht over het circuit van baan 27. Genieten van het uitzicht met een grondsnelheid van 95 knopen terwijl de luchtsnelheid 128 knopen was. Voorbij SPL konden we van Hoek van Holland naar Texel kijken en zie je hoe klein Nederland eigenlijk is. Ten Zuiden van Zandvoort gingen we 'feet wet' zoals ze in de films zeggen. Toen was het een stuk zee. Nederland bleef altijd in zicht en pas ruim over de helft van de crossing konden we onder een mooie laag cumulus de contouren van de Engelse kust zien. Londen Control gaf ons een fijne route ten noorden van Clacton VOR het land op - zelfs nog een stuk IMC - en door naar ABBOT, vlakbij Duxford. Ik had dit puntje niet in mijn vliegplan staan dus de controller spelde het voor me (ABOTT) om er drie tellen later op terug te komen: 'sorry sir I'm getting well laughed at here, it's spelled ABBOT''. Boven zee vlogen we op FL100. Dat is niet te hoog van wege de wind en niet te laag vanwege de zee. In geval van een motorstoring had ik dan nog genoeg tijd gehad om de ditching te briefen en het vlot in gereedheid te brengen. Na ABBOT konden we ons bij 'Haverhill' melden bij Duxford en konden we een straight in maken op baan 24 na ongeveer 2,5 uur vliegen. Een drukte van belang met alles door elkaar, van Spitfires, Tiger Moths, een klassieke Cessna 170 en alles in prachtstaat en we waren nog niet eens uitgestapt.
Met Sally B op het platform
Zo'n reis naar Duxford is wel echt het summum van alles wat vliegen leuk maakt. Een prachtige vlucht met waanzinnige uitzichten op Schiphol en Amsterdam, uitdagende RT, een geweldige bestemming die op elke andere manier niet aan te reizen is zonder er een meerdaagse van te maken.
Deze vriend had net gevlogen en werd weer terug in de collectie gezet.
Na een lunch en een bezoek aan al het moois wat hier staat werd het tijd om terug te vliegen rond 16:30 lokale tijd (17:30 in Nederland en 15:30 UTC, snap jij het nog? De
Marechaussee niet in ieder geval want die stonden al twee uur op Teuge te wachten...). Ik had een Z vliegplan, dus VFR vertrekken en onderweg IFR oppikken. Elk land heeft zo z'n eigen procedures en ik wist niet helemaal zeker hoe het in Engeland werkte en de havendienst op Duxford kon me ook niet echt verder helpen, maar misschien begrepen ze me ook niet zo goed, 'lost in translation' noemen ze dat. We vertrokken van baan 24 waar we het eerste stuk om de CTR van Londen
Stansted heen moesten, toen we daar eenmaal vrij van waren kreeg ik mijn IFR klaring en kon ik naar FL130 klimmen boven de cumulus en de turbulentie uit en profiteerden we optimaal van de rugwind die we op de heenweg tegen hadden gehad.
Nederland weer in zicht!
Grondsnelheden van 160 knopen en soms wat meer, betekende een rugwind component van 30 knopen. Dan gaan de dingen snel en eenmaal goed en wel uit de kust bij Ipswitch werden we al doorgezet naar Amsterdam Radar die ons begeleidde over het grootste deel van onze crossing en kregen al vlot een direct
PAM VOR, bij Schiphol werden we overgezet naar Amsterdam Approach, waar ik werd begeleid door een oude vriend van de afdeling zweefvliegen! Kleine wereld.
De polderbaan van Schiphol, of 18R-36L
Nog voor PAM VOR kreeg ik van hem een direct naar Teuge en overhead Schiphol mochten we vanaf FL130 gaan zakken naar onze bestemming. Met de wind en de zon in de rug met een prachtige heldere atmosfeer was het wel genieten hoor! Eenmaal door FL100 kon de zuurstof af en konden we in alle rust genieten van het uitzicht.
Langzaam komen de wolken dichterbij boven Nederland
Voor het laatste stukje nam
Dutch Mil het over, om vervolgens de vertrouwde stem van André weer in de headsets te horen bij Teuge. De VTB liep keurig, de automatische piloot deed het perfect en op Teuge stond de Marechaussee al (een hele tijd...) te wachten voor de paspoort controle. Nu vlogen we er een uur en veertig minuten op. Dat doet 30 knopen wind! Er is een video van de terugvlucht in de maak, dus kijk nog even op mijn
YouTube kanaal.
Een grondsnelheid van 162 knopen...
Veel vliegers hikken een beetje aan tegen een vlucht naar het Verenigd Koninkrijk, ik eerlijk gezegd ook. Gedoe met GAR en GenDec, een zee crossing, een van de drukste bevlogen gebieden ter wereld en ook wel een hoop lariekoek en bangmakerij erbij. Engeland is een uniek leuke bestemming bij uitstek geschikt voor de kleine luchtvaart, na een zorgvuldige afweging van de risico's en passende voorbereiding hoeft het niet anders te zijn dan een vlucht naar Stadtlohn. Ze vliegen niet aan de verkeerde kant van de weg ofzo.
Mijn schoonvader noemde het een 'life event', iets om nooit meer te vergeten en dat geldt voor mij ook.