...trekke hem aan. Met Thomas vlieg ik al sinds de middelbare school en hij heeft toch zijn hart wel verpand aan de producten van het Oostenrijkse Diamond Aircraft. Het leek ons leuk om samen eens een trip te maken met een DA40 die ze verhuren op het mij inmiddels zeer bekende Lelystad Airport bij Nimbus Air, de DA40 heeft ongeveer dezelfde dieselmotor als de VTB en beschikt ook over de G1000, de useful load is ietsjes beter en hij kruist wat sneller dan de C172 bij een zelfde brandstofverbruik. Daar staat wel tegenover dat de huurprijs wat hoger is, iets wat zeker bij korte vluchten een rol speelt, omdat je bloktijd betaalt en geen zuivere vliegtijd. Op Lelystad is het vaak wat langer taxiën dan op Teuge en dan kan het best aantikken.
Voor zweefvliegers is een DA40 wel een prettig ding, constructie is kunststof, je zit redelijk achterover in een kuipstoeltje, en de entree is via een heuse cockpit kap en niet via een deur, de pedalen kan je verstellen en als piece de la resistance: een stick (en dus geen yoke). Een vierzits zweefvliegtuig met motor! Een klein puntje van aandacht is dat deze bakkies niet zo ruim bemeten zijn en ik met m'n 2 meter er wel in moet passen. En dat gaat... net. Dit was de reden om vandaag even langs te gaan op Lelystad voordat we definitieve plannen maken.