De dagen worden korten en dat is altijd jammer, al waardeer je de zomer des te meer! Toch is het licht in de winter met de laag staande zon bijzonder. Vandaag een retourtje Texel gevlogen...
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
Welkom
Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...
Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.
Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.
Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.
Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.
Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.
Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!
woensdag 9 december 2015
Decembervluchtje
De dagen worden korten en dat is altijd jammer, al waardeer je de zomer des te meer! Toch is het licht in de winter met de laag staande zon bijzonder. Vandaag een retourtje Texel gevlogen...
woensdag 28 oktober 2015
Wake turbulence van een.... AN-2
woensdag 30 september 2015
Retour Trier-Föhren
Mijn vader vloog terug en ook ditmaal was dat 'uneventfull'. Een uur en tien minuten later stond de prop weer stil voor de hangaar op Teuge. Een prachtige dag!
maandag 24 augustus 2015
Zweefvliegporno
23-02-2017: verdrietig nieuws, maar de maker van deze prachtige video is verongelukt met zijn zweefvliegtuig. Da's ook (kleine) luchtvaart. Helaas kennen wij niet dezelfde ongevallenstatistieken als de commerciële vliegers. Het vliegen met kleine vliegtuigen in de 'General Aviation' zoals dat ook wel genoemd pleegt te worden kent een statistiek die meer lijkt op die van motorrijden.
woensdag 12 augustus 2015
Waarom zou je een PPL halen?
Bekijk ook eens zijn andere films, echt de moeite waard!
dinsdag 4 augustus 2015
Vliegen verhuizen en studeren...
Ik ben met beide dochters naar mijn ouders gevlogen op Ameland, die zaten daar een paar dagen. Het was de bedoeling om een nachtje te blijven, maar vanwege het weer werden het er twee. Als je vliegt met van die kleine vliegtuigen moet je daar rekening mee houden, maar we hebben het fantastisch leuk gehad.
Afgelopen weekeinde ben ik met mijn oudste dochter naar Autun (LFQF), in de Bourgogne gevlogen. Mijn schoonouders hebben daar in de buurt een huis gekocht. Het was mijn verste vlucht toe nu toe die ik zelfstandig en VFR heb gevlogen, maar het verliep allemaal prima. Het weer was geen enkele factor! Vooraf maakte ik me wat zorgen over alle verkeersgebieden die moesten worden doorkruisd. Om die reden heb ik de vlucht om België heen gepland door Duitsland, waar het altijd prettig VFR vliegen is. Toch moesten we door Frankrijk en de kaart zag er intimiderend uit. In de praktijk werd je door de luchtverkeersleiding netjes geholpen en door de betreffende gebieden heen geklaard.
Een paar weken terug zijn we met de auto naar Autun geweest en reden we er een kleine tien uur op. Nu waren we er in twee en een half uur en dat op zwarte zaterdag.
Het motorvliegen wordt op deze manier nog leuker en interessant, ik gebruik het vliegtuig graag als vervoermiddel en niet enkel en alleen 'om mee te vliegen', daarvoor blijft zweefvliegen toch het mooiste. Deze trip was zonder vliegtuig onmogelijk geweest en iedereen was gelukkig. Ik had een heerlijke tijd met m'n dochter en bovendien vliegend m'n grenzen verlegd; m'n dochter heeft heerlijk gespeeld en gezwommen bij opa en oma; en opa en oma vonden het heerlijk om hun kleindochter te zien.
Het vliegen gaat mijns inziens pas lonen voor afstanden waar je een uurtje of vier voor in de auto zit. Vliegen wordt sneller interessant als er ook nog een boot moet worden gepakt.
maandag 20 april 2015
Retour Ameland met m'n dochtertjes
Het vliegen met de meisjes ging vrij goed, de oudste lijkt er aardig aan gewend en er helemaal geen problemen mee te hebben, met haar nieuwe headset kan ze nu ook horen wat er wordt gezegd. De gehoorbescherming voor Julie (nu 9 maanden) bleef slecht zitten, ik heb watten geprobeerd en ook traditionele oorbeschermers, beiden bleken problematisch. Als ik ze vaker en langer mee wil nemen, dan moet dat wel worden opgelost. Ik sta open voor tips en suggesties!
Vanwege de drukte met de diverse defensieoefeningen heb ik me aangemeld bij Dutch Mil, voor de heen en terugvlucht. Ze hebben dit vanwege de drukte liever niet, dus meestal luister ik ze alleen maar uit. Op de terugweg werd ik gewaarschuwd toch een restricted area in te vliegen. Zo zie je maar weer, je denkt een goed plaatje in je hoofd te hebben...
zondag 1 maart 2015
Retour Deauville
Er stond een flinke wind uit het westen die met de hoogte kromp (dus naar rechts draaide). Op de terugweg zouden we hier nog van gaan genieten. De heenvlucht werd gevlogen tussen FL080 en FL100, de wind op hogere flighlevels zou ons alleen maar meer tegenzitten. Direct na het vertrek vanaf Teuge vlogen we een bui in en werden we getrakteerd op lekker onstabiele voorjaarsluchten, langs de cumulus klommen we naar onze kruishoogte net boven de toppen van de wolken. Prachtig 'cloudsurfen' dus! De vlucht was verder 'uneventful' zoals ze wel eens zeggen. Een paar keer moesten we van de geklaarde route afwijken vanwege een cumulus die net even verder aan het ontwikkelene was dan z'n broertjes en zusjes, verder werden we netjes overgedragen van Dutchmill, naar Amsterdam naar Brussel en vervolgens naar Lille Radar tot aan onze eindbestemming. Daar kregen we keurig 'vectors' of wel vlieginstructies om op de ILS voor de baan uit te komen. Een soort TomTom eigenlijk 'turn left heading...'. Wederom aardig wat turbulentie en crosswind, maar een prima landing op het Normandische asfalt. De tankwagen stond al voor ons klaar en in no-time stonden we buiten te wachten op de taxi. We hadden een ruim uur voordat we weer terug moesten. Aangekomen in Deauville, gingen we met een crepe in de hand de stad in op weg naar het strand, maar snel weer terug want de Taxi wachtte alweer. De heenvlucht plande we wat hoger, op FL180. Dat betekende dat we de zuurstofmaskers op moesten zetten om te voorkomen dat je suf wordt. Met een grondsnelheid van 260 knopen ging het nu snel richting Teuge. Frankrijk en België lagen in no-time achter ons en boven Breda liet Amsterdam ons al zakken richting Teuge, we moesten immers een eindje naar beneden. Binnen anderhalf uur stonden we alweer op Teuge! Dat zijn turbine snelheden. De Mooney zelf kruiste op FL180 185 knopen, daar kwamen dus nog 75 knopen wind bij. Niet gek...
We vlogen in totaal vier uur. Dit zijn leerzame vluchten voor me, de hele IFR procedure komt voorbij en daar steek je altijd wel weer wat van op. Thomas, die vliegt bij de KLM, liet me zien hoe het moest. Wat me dit keer zo opviel is hoe ver hij vooruit werkt, je bent actief en wacht niet lijdelijk af tot de luchtverkeersleiding je aan het handje neemt.
vrijdag 27 februari 2015
Nog even een uurtje gevlogen...
donderdag 29 januari 2015
Studeren...
Op een ander blog vond ik - ter afleiding - deze prachtige YouTube video...
dinsdag 20 januari 2015
De boeken in...
zaterdag 17 januari 2015
Allendorf
We vlogen over Düsseldort, Arnsberg en Meschede en na drie kwartier stonden we midden tussen de bossen op Allendorf. Op een aantal pistes van Winterberg lag een beetje sneeuw, waarschijnlijk van de sneeuwkanonnen, maar een aantal toppen van de bergen daar had een laagje poedersuiker. De sommige cumulus sneeuwde leeg, dus daar moesten we omheen toen we weer onder de wolken moesten zakken op zoek naar onze bestemming. Allendorf is een mooi, modern veld, maar rustig. De flugleitung zat met een handheld in het restaurant zoals wel vaker in Duitsland. Ontspannen en best voordelig, Een landing kostte maar € 9,00.
Omdat het al zo vroeg donker wordt hadden we tijd voor een snel bakkie koffie, maar daarna moesten we weer snel terug. Dit maal op FL065 ging het met een beetje tegenwind terug. Boven de cumuls was de lucht zo stabiel en glad als een biljartlaken, het was een probleemloze vlucht met fantastisch uitzicht. In de zomer heb je dit licht niet zo mooi als 's-winters.
woensdag 7 januari 2015
De eerste stap richting de Enroute Instrument rating (EIR) is gezet!
Voor ik de letters EIR op mijn brevet mag laten bijschrijven moet ik:
Slagen voor 7 theorievakken, te weten:
- Meteorology;
- Air law;
- IFR Communications;
- Human Performance;
- Instrumentation;
- Radio Navigation;
- Flight Planning.
Tenslotte zal na een vliegopleiding van minimal 15 uur het praktijkexamen moeten worden gehaald.
zaterdag 3 januari 2015
Enroute Instrument rating part deux
Een aantal factoren weerhielden mij hier van, de belangrijkste was de wetgeving. Gelukkig is dit obstakel weggenomen afgelopen voorjaar. De volgende drempel was de hoeveelheid theorie. Onlangs is door orbit een goedgekeurde syllabus gemaakt die voldoet aan de nieuwe eisen, maar een aanmerkelijke reductie betekent ten opzichte van de oude ATPL/CPL vakken. Perfect dus, bovendien zitten ze hier vlakbij in Arnhem. Mooi! Ten slotte zat ik met een geschikte plek voor mijn praktijkopleiding, zonde als je langer in de auto zit dan het vliegtuig. Rotterdam was eigenlijk de meest nabije mogelijkheid op 1:15 hier vandaan. Ook hier komt verandering in, want onze eigen SAS op Teuge is bezig om de ATO (Approved Training Organization) certificering rond te krijgen en daarmee kan ik mijn training en examen gewoon op m'n thuisveld Teuge over. Yes!