Zoals al aangekondigd via de ATIS kreeg ik al snel vectors voor een downwind voor de ILS van baan 08, da's de mooiste nadering over zee. Langs de haven van Zeebrugge en over alle schepen die in het kanaal lagen te wachten om de havens binnen te lopen, schepen in de 'holding' als het ware. Omdat ik wat hoger vloog is het extra belangrijk om zelf even de descent planning in de gaten te houden, Mooneys zijn erg slecht in het verliezen van hoogte en snelheid, hier moet je echt even van te voren over denken. De GNS530W heeft een VNAV (voor Vertical Navigation) functie die je voor de planning van de descent kunt gebruiken. Je vult de gewenste hoogte en plaats in en de gewenste daalsnelheid en je krijgt netjes een waarschuwing als je moet zakken. Veel mensen hebben hun mond vol van glass cockpits, maar ik blijf de GNS530, uit de jaren '90 toch nog steeds een heel capabel apparaat vinden zeker samen met de HSI en de GTS800 om ander verkeer weer te geven. De ILS liep goed, al was goed te merken dat er een forse crosswind stond, beetje opsturen dus en gelukkig kon ik na een aantal landingen waar ik minder tevreden over was de Mooney nu weer neerzetten zoals het hoort.
Oostende is behoorlijk opgeknapt! Ik was er jaren geleden voor het laatst. Als Steven Spielberg me had gebeld en gevraagd welk vliegveld hij kon gebruiken als set voor een post apocalyptische rampenfilm, dan zou mijn antwoord zeker Oostende zijn geweest. Maar er is toch wel wat geïnvesteerd in een mooi platform en nieuwe horeca. Er staat nu een uitstekend restaurant en je parkeert er voor de deur. De medewerkers waren altijd al vriendelijk en die zijn dat gelukkig nog steeds. Heel gastvrij en hoffelijk, zoals je dat in heel België eigenlijk wat meer de gewoonte is, trouwens.
Ik had maar even de tijd om van al dat nieuws te genieten, want ik moest weer terug. Vanaf baan 08 via de COSA2S departure weer richting Nederland, van Amsterdam kon ik naar FL150 klimmen waar ik 180 knopen TAS vloog op een fuel flow van 13,2 GPH en dat is toch wel mooi hoor. Zuurstof aan en genieten van het uitzicht. Voorbij Woensdrecht moest ik al gaan zakken voor Teuge en kreeg ik grondsnelheden van boven de 200 knopen te zien. De terugvlucht kostte slechts 55 minuten zuivere vliegtijd, zonder noemenswaarde staart of tegenwind. Ook op Teuge weer een strakke landing trouwens, da's toch wel prettig om mee af te sluiten.