Wat een heerlijke mooie lentedagen hebben we nu. Hoog tijd om een middagje vrij te maken voor een retourtje Stadtlohn om een lesje te doen met Henk. Afgelopen zaterdag was het - eindelijk! - weer eens zo ver. M'n pa vliegt ons dan heen en terug naar Stadtlohn en met Henk vlieg ik dan een lesje, iedereen blij! De weerscondities waren overigens een dikke CAVOK, wel een wat harde Noord-Oosten wind, maar daar klagen we niet over. Gezien de laatste les waar zelfs een ILS te veel gevraagd was, was het deze zaterdag een verademing. We maakten het mijzelf overigens niet te moeilijk met drie 'legs' en twee approaches. Samen met Henk de vliegplannen gemaakt en gefiled en dat moet ik ook vaker doen, een IFR vliegplan maken is wat lastiger dan je VFR vliegplan, pas daarna krijg je er wel weer een hoop gemak voor terug. Drie plannen in totaal dus: een keer Stadtlohn-Paderborn (met een ILS op de 06); en Paderborn-Munster (met een ILS op de 07); en vervolgens de RKN9Y departure weer naar Stadtlohn. Het ging eigenlijk gewoon goed.
Ik zou me volledig confident voelen als ik van Stadtlohn naar Münster of Paderborn zou moeten vliegen en daar (zonder Henk) een ILS nadering zou moeten doen, overigens niet op minimums... De crux is, dat je na de low approach meteen een departure moet vliegen, en vervolgens weer een hele nieuwe nadering op een ander veld moet doen. Dat is wel snel schakelen, zeker als je de kist op de hand aan het vliegen bent en de radio doet, er is dan weinig 'mental capacity' beschikbaar om ook nog eens de navsets in te stellen. Zonder auto-pilot en hulp is dat eigenlijk niet te doen voor een normaal mens, zeker als de weersomstandigheden ook nog eens uitdagend zijn. Ik geloof ook niet dat dit op het examen van je wordt verwacht. Je mag delegeren, of de auto-pilot inschakelen, indien nodig.
'En?' hoor ik je denken 'hoe zit het met FPM die je in februari zou doen?' Met een beetje mazzel wordt dat april...
Paderborn-Lippstadt (foto geleend van Martinsaeroclub.nl)