Het ging best goed, eigenlijk. Ik gebruik met veel plezier de VOR tracker app, daar kan je goed mee oefenen, zodat je in de kist wat sneller het juiste 'plaatje' in je hoofd hebt, je draait anders zomaar 180 graden de verkeerde kant op. Op de terugweg hebben we nog een QDR gevlogen en een radiaal van het Rekken VOR opgepikt, maar die laatste twee wonnen niet de schoonheidsprijs, omdat ik na ruim een uur vliegen en die unusual attitudes best wel een beetje gaar was, tikkie misselijk zelfs.
Met Mirella sprak ik ook nog even over de Enroute Intrument Rating (EIR) en de volledige instrumentrating, waar ik nu voor bezig ben. Mirella wees me erop dat de EIR volledig komt te vervallen en daarvoor in de plaats komt de Basic Instrument Rating (BIR). Ze bieden de EIR bij de SAS dus ook niet meer aan, dus dat is duidelijk: we gaan door met de CB-IR. Gelukkig dat ik niet hals over kop die EIR ben gaan halen.
Waarom die BIR dan niet halen? Dat is een eenvoudiger rating, dan die waar ik nu voor bezig ben. Het belangrijke praktische verschil is dat de houder van een BIR bij vertrek minimaal een RVR (zicht) van 1500 meter moet hebben en een wolkenbasis van 600 ft danwel 200 ft boven de gepubliceerde minima. Op zich is dat natuurlijk al prima en voor mij geschikt. Bij de normale Instrument Rating is de minimale decision heigth 200ft, bij de BIR wordt dat dan 400 ft. Maar de BIR bestaat nog niet, en voordat hij wordt aangeboden door een vliegschool zijn we makkelijk vier jaar verder, ik heb dat al eens gezien met de huidige CB-IR/EIR syllabus. Daar wil ik niet meer op gaan wachten. Ben nu al zó ver...
Ik begreep van de vliegschool, die eigenlijk ook zo'n beetje de hofleverancier van opleidingen voor de vliegclub is, dat de interesse voor de IR weliswaar toeneemt, maar nog maar weinig leerlingen echt beginnen. Ik snap de terughoudendheid goed, het is een kostbare onderneming, maar dat is vliegen nu eenmaal. In plaats van VFR naar Hoogeveen te vliegen, kun je ook gewoon een lesje IR pakken. De voordelen van de IR opleiding zijn legio, je haalt je niveau van vliegen echt naar een hoger plan, óók je VFR vliegen. Je leert alles over je vliegtuig, de avionica, procedures en radiotelefonie. Je vindt bovendien niet snel meer iets 'eng', zoals het crossen van een CTR of het landen op een gecontroleerde luchthaven.
De Mooney zal begin komende week in orde worden gemaakt, hopelijk krijg ik voor woensdag even een telefoontje.
To be continued...