Geen lesvlucht, maar wel heel erg leuk. Met m'n pa vorige week een retour naar Lydd (EGMD) in Kent, Engeland gevlogen met de
Mooney M20K. De Mooney heeft een Continental 6 cilinder boxer mét turbo en intercooler (ofwel
TSIO360), toch even anders dan de klassieke Lycoming die voorin de
Piper Archer ligt.
Alles gaat een stuk sneller in de Mooney, dus het is vooruit denken en plannen. Zeker wanneer je hoogte en snelheid kwijt moet raken voor de landing, een van beide lukt nog, maar alle twee tegelijk is lastig. Tel daarbij op de verstelbare prop, intrekbaar landingsgestel, een cowlflap een nieuw veld en je hebt toch wat meer workload dan in een circuitje op Teuge met de Archer. "Aviate, Navigate and Communicate" zeggen de Engelsen... Ik had me helemaal voorbereid op de in Engeland zo gebruikelijke 'overhead join', maar we kregen een straight in aangeboden, normaal gesproken ben je daar blij mee, maar nu ging het ineens zo snel dat ik toch een beetje overdonderd was. In de buurt ligt trouwens een kerncentrale waar je absoluut niet overheen mag vliegen, dus dat leverde nog wat extra spanning op.
Na aankomst ben ik met m'n pa naar de
golfbaan gelopen om even te oefenen op de drivingrange, helaas geen tijd om de baan op te gaan. Bij de club kochten wat
Engelse ales om na het vliegen van te genieten.
Vroeger kon je via Lydd met de auto het kanaal oversteken door de lucht! Onder andere de legendarische autocoureur
Sir Stirling Moss deed dat na het winnen van de Mille Miglia in recordtijd in zijn Mercedes.
Zal een kostbare grap zijn geweest...