Vorig jaar rond deze tijd haalde ik mijn night rating zonder echt te weten of ik daar verder iets mee zou willen doen. Dat weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar het lijkt me toch wel leuk om deze vaardigheid een beetje bij te houden. Gisteren was het zover, samen met Carsten vertrok ik met de PH-VTB tegen het einde van de middag voor een kleine tour langs gecontroleerde velden die ons langs Rotterdam (EHRD), Antwerpen (EBAW) en tenslotte langs Oostende (EBOS) voerde.
In Rotterdam en Oostende was ik al eerder, maar nog niet in het donker. Echt donker was het op Rotterdam ook nog niet, maar het ging wel de goede kant op! Onderweg naar Antwerpen ging het licht verder uit, om bij Oostende plaats te hebben gemaakt voor het volledige duister. Het was een geweldig leuke ervaring. Tijdens de vlucht kwam weer veel langs. Het been van Teuge naar Rotterdam werd vooral gekenmerkt door het managen van ijsrisico's. Wat opvalt is de gewoonte van Dutch Mil om een vliegplan gewoon in de prullenbak te mikken en je langs allerhande andere punten te sturen (PELUB & INKET). Van Rotterdam naar Antwerpen vlogen vanwege de temperatuur wat lager, zodat ijs geen issue meer was en we met een gerust hart het duister over ons neer konden laten komen. Op Antwerpen wisselde ik van stoel met Carsten die ons naar Oostende vloog. Daar waren we mooi voor sluitingstijd binnen en konden we ons nog tegoed doen aan de huisgemaakte garnalenkroketjes bij het vliegveld restaurant.
Omdat eenmaal vertrokken van Teuge het veld weldra zou sluiten, moesten we er een nightstop van maken. Carsten had kamers voor ons geboekt bij een prima hotel vlakbij het vliegveld, zodat na het diner we na een korte wandeling konden inchecken. Vandaag zijn we in alle vroegte weer terug naar Teuge gevlogen. Best jammer dat Teuge enkel is aan te vliegen bij daglicht, terwijl de baanverlichting een landing in het donker prima mogelijk maakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten