Eindelijk heb ik weer eens een volledige IFR tocht gevlogen! M’n IR is nog geldig (verloopt eind van de maand...), COVID leverde geen problemen op en zelfs het weer werkte mee! Dit was de eerste dag van 2021 dat er op Teuge werd gevlogen (2 januari telde geen vliegbewegingen vanwege het weer) en de VCT was van de partij.
Tot mijn verbazing kon er ondanks COVID gewoon naar Münster-Osnabrück (EDDG) worden gevlogen voor een approach. Dus geen PPR of ander ingewikkeld gedoe. Gisteren was er nog een hardnekkige laag mist en regen, maar vandaag was er een fatsoenlijke basis en geen mist van betekenis. Groningen (EHGG) zat wel dicht, maar Münster en Niederrhein (EDLV) hadden een goede weersverwachting (TAF). Afgelopen week had ik de PH-VTB al geboekt, eigenlijk tegen beter weten in. Maar het weer werkte ook nog eens mee, soort van...
Vanaf Teuge rustig vertrokken rond 10:45, ik keek er erg naar uit om de G1000 weer beter te leren kennen. Door Dutch Mill geklaard naar FL050, maar eenmaal in de wolken vanaf 3.500 voet pikte ik wat ijs op en dat is zeer onwenselijk. Lager dan 3.600 voet ging niet vanwege de radardekking van Langen. Op 3.600 voet vloog ik steeds door flarden bewolking en echt IMC maar wel met zicht op de grond en dus altijd een escape als het met ijs te bont wordt. Goed op de vleugels letten en rustig aan richting SONEB op de grens met Duitsland. Nog ruim in Nederland kreeg ik een direct naar een puntje recht voor de baan 07 op Münster waar ik een ILS wilde vliegen. De automatische piloot samen met de G1000 van de Cessna werkte als een tierelier. Even rommelen met de altitude preselect functie, maar op de terugweg had ik die wel in de peiling. De heenweg duurde vrij lang vanwege de wind die met zo’n 20 knopen tegen de grondsnelheid flink drukte. Aangekomen voor de baan deed de automatische piloot de ILS voor me. Onderweg naar beneden kreeg ik de klaring voor de terugweg en de SID kon ik alvast klaar zetten in de G1000, zodat meteen door kon terug naar Teuge. Ongevraagd kreeg ik de SID lager dan de standaard 4.000 voet, omdat de toren van Langen al had gehoord dat ik met ijs te kampen had gehad. Echt professioneel en behulpzaam die controllers.
Soms verdwaalde ik nog even in één van de vele menu's van de G1000, maar het liep al best aardig! Met wat kennis van de GNS530W uit de Mooney kom ik toch een heel eind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten