Het weer was me gisteren wel goed gezind toen ik na die lange periode van vliegloosheid eindelijk weer op de motor naar Teuge kon. Maar even een rondje Groningen gedaan en op een VFR vliegplan drie instrumentnaderingen gevlogen. Twee op Groningen en een op Teuge, waar ik bij DEVUT een met een paralel entry de holding in ging. Even het stof er weer afkloppen. Ik ben ook naar het laagvlieggebied geweest voor een tweetal ´motorstoringen´ ook goed om dat weer even te doen. Die circuitplanning blijft altijd een uitdaging. Nog wat steile bochten gedaan tot ik weer netjes door mijn eigen propwash vloog.
Wat voelde het goed om weer even te vliegen! De landing op Teuge liep bijna mis omdat ik de parkeerrem op de hoofdwielen ergen tussen Groningen en Teuge had aangetrokken, waardoor de Mooney vrij snel na de landing behoorlijk remde en naar links trok. Met angst zag ik het gras naast de baan langzaam dichterbij komen, gelukkig kon ik met het neuswiel de kist op het asfalt houden. Pas nadat ik compleet stil stond en terug naar de hangaar wilde taxiën kwam ik tot mijn schrik en schaamte tot de ontdekking dat mijn parkeerrem aangetrokken was. Gelukkig maakte ik geen touch and go, dat was ik eigenlijk van plan. Gelukkig was de baan nat, gelukkig stond ik mooi op de centreline, gelukkig was de rem niet volledig aangetrokken. Het had maar zo kunnen zijn dat de nieuwe prop met nog maar 1 uur en 38 minuten vliegervaring ook meteen z´n eerste meters als ploeg had gemaakt. Vandaag lijnde niet alle gaten in de kaas op en liep het met een rul bandje en een nieuwe onderbroek goed af.
De schuif voor de parkeerrem zit iets links boven de schuif van de verwarming en laat ik nu de verwarming hebben aangezet, ik weet bijna zeker dat ik op enig moment in plaats van de verwarming de parkeerrem heb aangetrokken. Een mooi lesje human factors dit.
Tot nu toe nog geen gegadigden om met me mee te doen aan mijn fijne kistje, tot mijn spijt. Wel belde er iemand uit Zwitserland die de Mooney in zijn geheel wel wilde kopen. Het belletje waar ik bang voor was dat zou gaan komen, maar waar ik wel serieus mee aan de slag moet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten