Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Het reizen met een vliegtuig: echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. In 2022 heb ik bovendien nog mijn night rating gehaald. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB, sinds 2024 vlieg ik bovendien op een prachtige Diamond DA40NG G1000Nxi.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

zaterdag 22 november 2025

Racen met de zon! Hamburg-Teuge

Na een leuke ochtend in de stad stond om 13:30 te taxi weer te wachten. We hadden een vliegplan om 15:00 uur lokaal staan, om 16:55 gaat op Teuge het licht uit, 1:30 vliegen, kan niet mis gaan, toch? Nou, dat kan dus wel... Voor zowel de heen- als terugvlucht moesten we een slot aanvragen, maar het slot voor de terugvlucht was vertraagd. Eerst naar 15:48 en daarna naar 15:32. Zo werd me verteld bij het opstarten. Mooi balen, want in beide gevallen kwamen we dan te laat op Teuge. Ik was nog wel zo mooi op tijd, verdorie. Ik kreeg m'n route klaring wel alvast, maar opstarten was 'not approved'. Toch maar gevraagd of ze ons niet eerder kon laten gaan, Teuge gaat echt dicht om 16:55. Donker is donker. Van de vriendelijke dame van Hamburg delivery mocht ik de motor alvast starten, want die was behoorlijk cold soaked na een nachtje buiten in de vrieskou. Ook wilde ze wel even voor me bellen en kort daarna kwam: 'PH-MKP start-up approved en report ready to taxi'. Per ommegaande verklaarde ik dat ik kon taxien en toen ging het erg snel, vijf minuten later gingen we los vanaf een intersectie op baan 23 richting Teuge, omdat ze ons tussendoor hadden gelaten moest ik wel even naar rechts om plek te maken voor een KLM 737, die moest even wachten vanwege 'slow climbing traffic', dat waren wij.

Mooi optijd, nog niks aan de hand...

We klommen tot 5.000 voet, in de hoop dat de voorspelde tegenwind daar niet al te sterk zou zijn, maar gedurende de vlucht nam hij alleen maar toe van 16 knopen naar 24 knopen. Altijd tegenwind. Onze ETA was 16:53, twee minuten speling dus. Eenmaal van de toren naar Bremen Radar overgezet vroeg ik ze vriendelijk om wat short-cuts die ik ook kreeg. Langzaam werd onze aankomsttijd gunstiger, maar door de oplopende wind kwam er af en toe weer een minuutje bij. Echt ontspannen vliegen was het pas toen we halverwege een 'direct Teuge' kregen en ik acht minuten speling had op de sluitingstijd. Thomas had via whatsapp laten weten dat ik hogerop minder tegenwind zou hebben, maar ik wilde dat niet proberen. We gingen het halen op deze hoogte en de verwachtingen kunnen er natuurlijk ook naast zitten. Wel top trouwens, Thomas voorzag ons realtime advies voor ons slot issue en ook tips voor een snellere vlucht. Hij is inmiddels captain op de 777 en best handig met CTOT's en andere narigheid die komt kijken bij grotere velden.

Fingers crossed, gaan we het halen...

Bij Almelo gingen we de grens over en ik riep Teuge al even op voor de zekerheid, ze zetten de lampen voor me aan en van Dutch Mil kreeg ik te horen dat ik kon oplijnen voor een straight in op Teuge. Gaaf toch? Dan heeft de havendienst dus gebeld met Dutch Mil om ze te vertellen dat er verder geen verkeer in het circuit is. Iedereen die vandaag betrokken was bij de vlucht heeft me fantastisch geholpen, clearance delivery op Hamburg om mijn slot te cancellen,  de toren op Hamburg om me effe voor een 737 op pad te sturen, Bremen Radar voor de directs en Dutch Mil en Teuge voor het coördineren van m'n direct naar Teuge en de straight in. Dienstverleners in de ware zin van het woord, toppers. Zo kon het dat we op de laatste zonnestralen landde op Teuge en zelfs nog een paar minuten over hadden om even te tanken. Toen we naar de hangar taxieden deed de havendienst letterlijk en figuurlijk het licht uit. Spannend einde van een geweldig leuk uitje. Missie geslaagd! Voor de goede orde, we hadden Niederrhein als alternate gefiled waar we prima hadden kunnen landen als we Teuge niet hadden gehaald, maar dat was gelukkig niet nodig.

De laatste zonnestralen...

Hamburg is een leuke mondaine havenstad met een metropolitisch karakter, we hebben nog lang niet alles gezien en ook hier moeten we weer een keer naar terug, maar ik neem dan wel wat meer ruimte voor de planning. De kosten op Hamburg vielen me toch wel mee, rond de € 130,00 all-in. Voor zo'n luchthaven is dat niet verkeerd. Vandaag of morgen ga ik door de 100.000 hits heen met mijn blog, het leeuwendeel ervan zijn natuurlijk bots, maar ook een hoop mensen van vlees en bloed. Hopelijk genieten jullie een beetje mee van mijn avonturen, nu alweer 15 jaar lang!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert!