Vandaag was de fly in op Niederrhein, de tweede editie alweer! Het werd een geslaagde middag. Vanaf de aankondiging was al het plan gemaakt om er een club vlucht van te maken met de Motor Vliegclub Teuge en we gingen met de hele vloot en de PH-MKP, we hadden ook een donateur mee én nog een extra passagiere. Een gezellige, gemêleerde groep. Mark en ik vlogen IFR heen met de MKP en VFR terug. We verzamelden om 13:30 voor een koffie en de briefing in clubsalon, zodat we rond 14:00 off blocks konden en dat lukte vrij aardig! Het enige punt was het weer, een uitdovend warmtefront dat langzaam over Nederland sleepte en wellicht voor wat lokale motregen en lagere bewolking kon zorgen. In zo'n situatie maak ik zelf een analyse van het weer en als het iets kritischer lijkt te zijn, bel ik altijd even met de luchtvaart meteo van de KNMI om met hen even te checken of alles ook inderdaad zo passeert.
Eenmaal vliegend is het leuk om alle bekende stemmen en registraties te horen op Dutch Mil. Niederrhein is maar een korte hop, dus vrij snel na de cruise checklist is het alweer tijd om de nadering en landing te briefen. Dat maakt Niederrhein voor mij ook een uitstekende bestemming om te trainen, dicht bij en toch alle faciliteiten en naderingen, een landingstarief van € 5,00 is ook mooi meegenomen. Van Dutch Mil kregen we al een vector van 180 graden, haaks op de localizer van baan 27 op Niederrhein, zodat Langen ons alleen nog maar een rechter bocht hoefde te laten maken en te klaren voor de ILS. Eenmaal op de torenfrequentie was wel helder dat de Tim en Nikolas (de controllers) hun handen vol hadden met VFR en IFR verkeer. Het was erg druk in de CTR. We waren nummer #3 voor de landing en in de CTR hoorden we de PH-AVB nog een paar extra orbits moest draaien en een bezoeker mocht echt even de CTR niet in vanwege de inbound peak. Eenmaal geland konden we naar de GAT2 waar de fly in werd gehouden en ook daar was het al een drukte van belang. Leuk om te zien, vorig jaar was het aanmerkelijk rustiger. Er stonden allerlei kisten, uiteraard de gebruikelijke Cessnae, Pipers en Cirri, maar ook een Harvard, een Ruschmayer, en twee gloed nieuwe Extra's, overgevlogen door de eigenaar van de fabriek en zijn zoon. Leuk om even met hen te spreken over deze prachtige aerobatic toestellen. De brandweer stond er ook met een crashtender, leuk om daar even naar te kijken én uiteraard even achter het stuur plaats te nemen. Twee jongensdromen op één dag: piloot en brandweerman!
De organisatie had verder gezorgd voor wat lekkers te eten en te drinken en de sfeer was prima. We genoten van de ambiance en de in en uit-taxiënde vliegtuigen. De Harvard deed tussen twee vertrekkende Ryanair 737's nog een prachtige low pass en het was alweer tijd om terug naar Teuge te gaan. We werden door de toren geklaard voor een VFR departure via November, dus via het Noorden de CTR uit en daarna eigenlijk in één streep naar Teuge met een kleine de-tour via fort Pannerden. Mark moest op final nog even aan de bak om de DA40 netjes op het asfalt te krijgen, maar dat lukte prima. Uiteraard werd er afgesloten met een klein biertje en begeleidend bruin fruit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Wat leuk dat je reageert!