Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van tien en twaalf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

zondag 24 november 2024

71 knopen wind...

Was alweer een maand geleden dat ik voor het laatst had gevlogen en de afgelopen 90 dagen had ik geen drie landingen op clubkisten en dat maakt het boeken een beetje lastig. Tijd om weer even te vliegen, dus! Mooi weer, maar er werd wel een flinke partij wind voorspeld, de METAR's van o.a. Deelen, Lelystad en Niederrhein zagen er wel redelijk uit, maar de wind kwam uit het Zuiden met 20 knopen en gusts tot 30 knopen op sommige velden. Wel een beetje op de limiet van wat nog vliegbaar is. Ik dacht we filen gewoon een plan naar Niederrhein en ik kijk op Teuge hoe de vlag er bij hangt. Vrij letterlijk. Rond 10:00 uur wilde ik wel weg dus was ik op tijd op Teuge. Het valt me altijd op hoe lang het kan duren voordat je de motor kan starten na aankomst op het veld. Het veld was uitgestorven toen ik aankwam, met enkel het ruisen van de wind over het dak van de hangaar. Op m'n dooie gemak de preflight gedaan, nog even naar de wind gekeken en besloten te gaan. Plan B was niet echt top, maar ik had brandstof genoeg voor Beek (Maastricht), dat prachtig in de wind lag of in zware nood kon ik de kist ook mooi in de wind landen op Deelen. Al had ik dan wel e.e.a. uit te leggen aan de diverse autoriteiten. Maar een veilig retourtje moest toch zeker kunnen, dus gaan met die aluminium banaan. Eenmaal onderweg werd de wind almaar harder tot een royale 71 knopen. Ik geloof dat ik onderweg nooit meer dan een knoop of 60 heb gezien, dus dit was wel een record. Het vliegen ging verder prima al werd ik af en toe wel even door elkaar geschud door zeer hevige turbulentie. Opmerkelijk, omdat het overgrote deel van de vlucht redelijk 'smooth' was. Langen Radar had vanwege de wind wel wat moeite me correct te vectoren voor de localiser op Niederrhein en eenmaal op de juiste koers voor het onderscheppen van de localiser had de autopilot er geen zin meer in. Goed. A/P uit en vliegen op de hand. Met deze wind en turbulentie geen dagelijkse kost, maar gelukkig was het zicht goed. Ik stel me dan voor om dit bij nacht en in IMC te moeten doen. Het kostte even wat tijd om de juiste opstuurhoek te vinden, maar eenmaal gevonden was het vooral corrigeren voor de turbulentie en wachten. De grondsnelheid was rond de 50 knopen en liep naarmate ik het glijpad afkwam wel weer wat op. Easy does it! De landing op Niederrhein was wel prima eigenlijk. 1 standje flaps, met flink wat extra snelheid en dan niet overtrekken tot de laatste knoop, maar met wat druk op de roeren hem netjes op de baan vliegen. Ik vind dat de prettigste manier in deze condities. Na de landing kon het meteen weer door en boven de 3.000 voet kreeg ik van Langen een heading richting Teuge, IFR gecanceld bij Emmerich en VFR richting Teuge voor een RNP approach. Wilde bij DEVUT nog even de holding in, maar dat trok de automatische piloot niet, zoveel wind kon hij niet aan. Vanaf DEVUT op de hand een straight in gemaakt met een redelijke landing op Teuge. 

71 knopen, een flinke opstuurhoek ook.

Elk jaar heb ik rond deze tijd weer even andere dingen aan m'n hoofd dan vliegen en dat is ook wel even best, maar het zijn vluchten als deze die me er weer helemaal bij halen. Spannend, leuk, leerzaam en het geeft voldoening. 2024 is in ieder geval het jaar geworden dat ik mijzelf weer wat bekwaamd heb in de kunst van het holden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten