Inmiddels heb ik mijn jaarlijkse profcheck weer achter de rug, met Gerard ben ik naar Niederrhein gevlogen om mijn IR geldig te houden. Alles liep wel aardig met hier en daar wat ruimte voor verbetering, maar ik mag weer een jaar en daar gaan we natuurlijk weer met plezier gebruik van maken!
Ook is de nieuwste telg aan de vloot van de vliegclub toegevoegd: de PH-VTD. Da's een Aquila. Een uit kunststof opgetrokken tweezitter met een 100 pk Rotax motor ervoor. Echt wel een breuk dus met de meer conventionele vliegtuigbouw (metaal en een Lycoming motor). Het toestel heeft ook wat meer gelijkenissen met een zweefvliegtuig, de vleugel lijkt sterk op die van de prachtige Schempp-Hirth Discus en dat is natuurlijk altijd goed. De cockpit is zeer comfortabel, ook voor mij met m'n bijna twee meter én uitgerust met een Garmin G500 en GNS650, behoorlijke overkill aan avionics, want een Aquila is VFR only, deze is dan ook toegelaten voor Night VFR, maar de praktische toepasbaarheid daarvan is haast nul. De inzetbaarheid van dit nieuwe kistje is dus beperkt, maar het vliegt wel leuk! Ook is het een redelijk vlot toestel, met een relatief laag brandstof verbruik en dat vertaalt zich in wat gunstiger huurprijs. Ik kijk er naar uit om wat meer met dit toestel te vliegen en wie weet, ook wat VFR trips te maken. Het vliegtuig leent zich daar prima voor!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten