Eigenlijk zelden dat ik IFR vlieg, terwijl dat niet ook VFR had gekund. Vandaag was VFR naar huis echt onmogelijk geweest. Lang geleden dat ik echt een stuk door IMC moest, maar vandaag kwam ik er niet onderuit, te danken aan een warmtefront dat de hele vlucht domineerde. Onder het front uit heerste er een tegenwind waar niet aan te ontsnappen was. Lager vliegen, hoger vliegen het deerde allemaal niks. Nooit minder dan 40 knopen headwind, soms zelfs meer dan 50 knopen. Onverbiddelijk en een uur extra vliegtijd ten opzichte van de heenweg. Een grondsnelheid van 65 knopen is echt niet leuk. Hooguit voor de penningmeester :-). Toch is het een bijzonder leerzame vlucht geworden, lessen waar ik ook echt mee aan de slag moet. Ik ben nog van plan dit verder uit te werken, maar toch alvast een paar brainfarts.
- IFR vliegen is een fantastisch instrument om de operationele inzetbaarheid te verhogen, maar wil je dat ook altijd?;
- De mogelijkheid om weer te downloaden tijdens het vliegen via mijn Golze ADL180 is geen gimmick, maar een enorm handige tool.
- Kaartjes met de hoogtewinden kloppen ook wel eens niet. Soms zit er maar zo 30 knopen verschil in en dat is zelden ten voordele. Plan daar op!
- Ik moet nadenken wat mijn persoonlijke minima zijn - desnoods gewoon opschrijven - en mij daar gewoon strak aan houden, externe factoren be damned. Ik merk dat ik daar ook gevoelig voor ben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten