De laatste instrument nadering dateerde van Juli. Dat is lang geleden! Een aantal dagtrips heb ik moeten cancelen vanwege het dramatische weer de afgelopen twee maanden. Gelukkig waren de sterren me goed gezind deze middag. Lekker weer, de kist was geboekt maar die boeking werd net optijd geannuleerd zodat ik mijn vliegtas nog kon mee pakken naar werk en de kids gingen shoppen met hun tante. Na m'n laatste afspraak dus vlot naar Teuge en even een retour Münster-Osnabruck gedaan. Was wel nodig, want de currency was er wel een beetje uit. Met de Mooney deed ik dit soort vluchtjes vaak op zondag ochtend, haast om de week en dan loopt het allemaal wel strak, maar nu ging het zozo. Ik moet dit wel wat vaker doen om het lekker current te houden. Het weer was prachtig, maar het was koud! Vooraf had ik met mijzelf afgesproken niet te kruisen in de wolken, want dat had zeker ijs betekend. Ik had FL 050 gefiled naar Münster, maar dan zat ik precies in de wolken op FL070 zat ik er mooi boven.
Geweldig! Lekker over de wolken scheren in dat fantastische licht
Dit jaargetijde is geweldig met de heldere lucht en het waanzinnig mooie licht. Bij de IFR pick-up bleek de frequentie die ik van de havendienst had gekregen het niet te doen (125.930), dat is me vaker overkomen, maar op het oude bekende 128.355 werd wel opgenomen door Dutch Mil en kon het verder richting het Oosten. Dutch Mil klaarde me op verzoek door naar FL070 en klimmen doet de VTB wel, met alleen mij aan boord, de tanks zaten niet helemaal vol. Langen stuurde me direct door naar een RNAV puntje recht op de localiser van de ILS07. Mooier kon het niet. Ze lieten me zakken naar 4.000 voet en ik mocht het glijpad daar oppakken voor een lang final. Normaal gesproken begint de nadering op 3.000 voet. Meteen bij het aanmelden bij Langen gaf ik door dat ik IFR ook weer terug wilde naar Teuge. En snel kwam de klaring daarvoor al door, de RKN9Y. Ideaal: een bocht naar links en richting RKN, helaas is het als VOR niet meer actief, maar in de GPS overlay staat 'ie nog wel als navigatie puntje.
Tussen de wolken door, zag je duidelijk wat poedersuiker op de velden
De toren klaarde me voor de low approach en ik kreeg zoals gebruikelijk een nieuwe squak. Na de low approach tot 500 voet over de baan vloog ik de SID op de hand, erg fraai, de grote luchthaven in het grauwe grijze licht, en de knalblauwe hemel boven de wolken. De bovenwind was met 26 knopen echt fors, maar lager was het een knoop of 10. Na het passeren van de grens met Nederland gezakt onder de wolken door en VFR verder. Op Teuge was het een drukte van belang, maar ook hier ritste alles mooi samen en kon ik mooi optijd de baan af voor de
King Air van
Slagboom en Peeters. Heerlijk om weer even onderweg te zijn.
Prachtig plaatje van EDDG
Hopelijk was het niet de laatste vlucht dit jaar, niet alleen om de currency verder op te stuwen maar ook omdat volgend jaar de VTB fors duurder wordt. Op aandragen van de meerderheid van de leden betaal je vanaf volgend jaar alleen de zuivere vliegtijd en niet meer de zuivere vliegtijd en zes minuten taxitijd. Op eerste gezicht is dat fair, maar elk voordeel heeft z'n nadeel: de vliegtijd wordt duurder. De langere vluchten die ik het liefste maak, worden bijna 10% duurder. De korte vluchtjes worden goedkoper, het hogere tarief wordt immers goedgemaakt doordat je geen 6 minuten taxitijd meer betaalt. Ik vind het een slechte zaak. Korte vluchten zijn een zwaardere belasting voor het toestel dan lange vluchten, de hele heatcycle van de motor, meer starts en landingen per vlieguur, dat betekent meer onderhoud en zou m.i ook best wat meer mogen kosten. Daarbovenop komt een indexatie van 3,5%. De zelfde kist die ik drie jaar geleden huurde voor nog geen 180,00 euro per uur, kost vanaf volgend jaar bijna 230 euro in de 'regeling'. Ik ben graag lid van de vliegclub en vlieg nergens liever dan op Teuge, maar voor dat geld komen ook andere kisten op andere velden in beeld. De club investeert nu in een
Aquila. Dat is een VFR only tweezitter. Dat werd mede als argument aangedragen om de indexatie door te voeren. Ik begrijp de charme van dit toestel wel, maar ik heb er niet zoveel mee. De meeste clubleden vliegen niet langer dan 45 minuten, dat is ook het break-even point van de nieuwe tarifering. Ik vlieg meestal het dubbele of meer per leg en taxi dus ook de helft van de tijd, maar ga meer betalen. Ik ben lang secretaris van de zweefvliegclub geweest en daarbij viel mij altijd op dat overlandvliegers meer vliegen, enthousiastere leden zijn en langer lid blijven. Geen idee of dit voor de motorvliegclub ook geldt, maar het zou me niet verbazen. Overlandvliegen zou de club m.i. moeten stimuleren. Maar goed, een vereniging is nu eenmaal een democratie en de meerderheid spreekt. Feit is dat de vraag naar een IFR reiskist maar zeer beperkt is en de vlootvisie van de club daar natuurlijk geen voorrang aan geeft, maar ik vind het het mooiste en meest belonende type vliegen wat je kan doen.
Foto's doen het geen recht...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten