Welkom

Met veel plezier las ik andere blogs over ervaringen van vliegers in opleiding voor hun vliegbrevet ofwel Private Pilots License (PPL), waarom dan zelf ook niet mijn ervaringen delen? Bovendien is het voor mijzelf ook een naslagwerk, regelmatig lees ik oude berichten terug. Ze geven meer inzicht dan mijn logboekje. Behalve jij, ik en wat Russische spambots, leest geen hond dit blog namelijk...

Een korte inleiding is misschien wel nodig. Mijn naam is Mark (geboren '81), getrouwd en vader van twee dochters van negen en elf jaar oud. Alweer even ben ik bezig met luchtvaart. Vanaf mijn vijftiende zweefvlieg ik, eerst op Terlet, bij Arnhem en vervolgens vanaf mijn zeventiende op Teuge (tussen Apeldoorn en Deventer), bij de Vliegclub Teuge. Aanvankelijk heel intensief, maar nu vanwege andere/extra prioriteiten wat minder. Sterker nog, ik ben er in 2017 helemaal mee gestopt, een lastige beslissing. Hoofdzakelijk gaf ik les in het weekeinde, al kwam daar de laatste tijd niet zoveel meer van. Sinds 2012 heb ik ook mijn PPL gehaald voor eenmotorige vliegtuigen (single engine piston, of SEP). Tot September 2020 vloog ik op een Mooney M20K uit 1987 en dat was best wel luxe, want de Mooney was aanmerkelijk sneller en beter uitgerust dan de gebruikelijke Pipers en Cessnae waarop meestal wordt gevlogen.

Motorvliegen bood ook een mooie aanvulling op zweefvliegen, bovendien was het een erg leuke hobby om samen met mijn vader te delen. Zweefvliegen is niet te overtreffen wanneer het om vliegen zelf gaat, zelfs een rondje van een uur over de Veluwe geeft erg veel voldoening. Motorvliegen is anders, gevoel met het vliegtuig en de omgeving heb je toch wat minder, maar de charme is het vliegen van afstanden en het bezoeken van plekken, waar je normaal gesproken niet zo makkelijk komt. Al eens op de Duitse Waddeneilanden geweest, bijvoorbeeld? Tijdens mijn opleiding ben ik zowel alleen, als met instructeur al op verschillende velden in Nederland en Duitsland geweest en daarin zit het plezier, het reizen met een vliegtuig. Echte vrijheid.

Vliegend met mijn vader, die mij naast veter strikken ook de liefde voor het vliegen heeft bijgebracht, en een goede vriend heb ik de afgelopen jaren een groot deel van Europa bezocht van Kopenhagen tot de Canarische Eilanden en een heleboel daar tussenin. Een voorrecht om op die manier wat van ons deel van de wereld te zien. Op die tochten heb ik altijd wel gevlogen, maar nooit als gebrevetteerde en daar moest maar eens verandering in komen! Omdat een eerdere poging jaren geleden om mijn brevet te verkrijgen strandde op de theorie ben ik mijzelf die eerst eigen gaan maken samen met de noodzakelijke Radio Telefonie bevoegdheid. In maart 2009 ben ik met een cursus begonnen en in het voorjaar van 2010 had ik al de noodzakelijke zeven vakken behaald. Er kon met de praktijk worden gestart. Daarover ben ik dit blog gestart en inmiddels heb ik in het voorjaar van 2012 mijn brevet gehaald.

Ik was nog niet uitgeleerd, want ik wilde ook graag mijn instrument bevoegdheid halen. Tot dat moment mocht ik alleen overdag en 'op zicht' vliegen. Dat beperkte de bruikbaarheid van het brevet nog wel in enige mate. Voor de wat langere reizen betreft is de instrument bevoegdheid een must, bovendien kan ik dan ook alle mogelijkheden die de Mooney bood volledig uitnutten. Mijn laatste vak theorie heb ik in juni van 2017 gehaald. De nazomer van 2016 ben ik met de praktijk gestart op Stadtlohn (EDLS) bij Henk Ooink van Air Stadtlohn. Mijn praktijk radiotelefonie (RT) deed ik online, zelfs het examen! Ik heb na ongeveer 55 uur 'instrument tijd' het praktijkgedeelte in november van 2018 succesvol afgerond met een examen. Je leest in dit blog over mijn lessen, over IFR en VFR vluchten, mijn ervaringen met de Mooney en bij de Vliegclub Teuge waar ik vanaf 2021 met plezier vlieg op de C172 met Garmin G1000 en dieselmotor: de PH-VTB.

Ik probeer dit blog na iedere vlucht bij te werken, meestal zal dat wat rommelig zijn met hier en daar een spelfout, de dagen daarna werk ik een en ander bij en vul aan. Voel je vrij om te reageren op mijn blogposts, ik kijk uit naar je reactie.

Vergeet trouwens niet je te abonneren op mijn YouTube kanaal!

donderdag 26 september 2019

Melding Airprox

Voor het eerst in mijn vlieg carrière heb ik een incident gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Het betrof een voorval op het circuit van Teuge. Een toestel (Cessna Caravan) maakte een 'go around' en voegde - na een klimmende bocht - halverwege downwind nogal onorthodox in, zo ongeveer op de plek waar ik net uitrolde om in te voegen op dat zelfde downwind, komende vanaf Sierra. Gelukkig zag ik het toestel tijdig naderen, maar op radio calls mijnerzijds werd niet gereageerd. Ik kon niet anders dan mijn circuit aanpassen, pas toen we in een rechterbocht naar base in draaide geloof ik dat de andere vlieger mij ook zag, rechts naast hem. Hij brak daarna zijn circuit af om het nog een keer te proberen. De circuitplanning viel wat in duigen en ik maakte daarom een wat lange landing. Achter mij draaide een collega van de vlieger die mij even tevoren bijna aanvloog de baan op. Hij vond het nodig om mij op zijn 'ludieke' manier erop te wijzen dat het toch wel onhandig was dat ik pas op de laatste intersectie baan 08 verliet. Ik was bepaald niet gelukkig met deze gang van zaken. De betreffende vlieger van de eerste caravan was dat overigens ook niet en hij belde me later die week om zijn excuses te maken, wat ik wel kan waarderen. Desalniettemin heb ik het voorval diezelfde dag gemeld bij de OVV. Zij belde in de avond al terug met de mededeling dat zij niet verder gaan onderzoeken en hebben dat ook toegelicht, ik kon me daar wel in vinden. De melding sturen zij echter wel door naar ILenT, de handhavende autoriteit. Ik ben benieuwd wat daar verder van komt.

De betreffende Caravan gedurende de bewuste go around (foto Roy Wassink)

De exploitant van deze Caravans op Teuge houdt er mijns inziens toch wel een bedenkelijke track record op na waar het de veiligheid in het algemeen en de naleving van bestaande wet en regelgeving in bijzonder betreft. De medewerker van de OVV gaf ook aan dat zij zich van de huidige situatie op Teuge bewust zijn, maar dat het niet aan hen is om maatregelen te nemen. Daar heeft hij een punt. ILenT heeft die bevoegdheid wel en wellicht dat deze melding concrete stappen dichter bij brengt.

Dat een ongeluk in een klein hoekje zit, onderstreept dit voorval maar weer eens. Hoe het daadwerkelijk mis kan gaan, werd deze week pijnlijk duidelijk door een vreselijk ongeluk in Italië. Dit ongeluk grijpt mij bijzonder aan, omdat het exact dezelfde Mooney betrof als de mijne en het hier (ook) om een vader ging die met z'n dochters onderweg was.

Mooney delen

Inmiddels heb ik ook wel wat reacties gehad van geïnteresseerden voor een aandeel in de Mooney, maar mensen deinzen toch terug vanwege de kosten. Mijn oog viel recent op een wat ouder bericht op de website van PiperPilots, waarin wordt gesteld dat het exploiteren van een vliegtuig duurder is dan vooraf begroot. Ik herken dit 1:1. Het exploiteren van een vliegtuig gaat niet om begroten, maar om de werkelijke kosten.
Echt geïntresseerden stuur ik een excelsheet met de kosten van één jaar vliegen, als zij die naast hun eigen begroting leggen is dat schrikken. Doe mee met de Mooney voor de zalige autonomie van het vliegen met je eigen toestel en de échte vrijheid die daar bij hoort, maar doe het niet om kosten te besparen. Huren is altijd goedkoper. Zo, heb ik dat ook uit de weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten