Na al dat IFR vliegen is het trouwens wel lekker om even VFR onderweg te zijn. Ik heb een klein rondje Veluwe gedaan vorige week. Stralende zonneschijn en rustig 55% vermogen (toch nog 135 kts IAS...) van Teuge, naar Arnhem en langs de Rijn omhoog bij Amerongen en oversteken naar Harderwijk, langs de randmeren en dan via Nunspeet weer terug bij dat fraaie warme strijklicht waar dit seizoen zo goed in is. Gewoon genieten. Vliegend langs de Rijn liet m'n traffic systeem overigens weten dat iemand in tegenovergestelde richting het zelfde aan het doen was. Wát een top systeem, effe kijken en jahoor: traffic in sight! Scheelde gelukkig een paar honderd voet.
De komende dagen wordt het weer slecht, vandaag was nog goed. Zeker in het Noorden. Onze oppas was beschikbaar, dus vanmiddag even naar Teuge voor een retourtje Juist (EDWJ), ik was daar al eens in 2012 geweest. M'n schoonvader vloog met me mee. Op de heenweg zijn we even gestopt in Leer-Papenburg, waar het (relatief) voordelig tanken is en waar we zeer hartelijk werden ontvangen. Het is dan nog maar een hopje van een kwartier naar Juist, kon allemaal net voor sunset.
Juist lag lekker in de zon, die dus al aan het zakken was. Mooi circuit gevlogen over de Noordzee voor een landing op baan 08. De zee, het wad, de duinen en het licht: wat een schouwspel en wat een mooi eiland is het toch. Helaas hadden we alleen tijd voor een bakkie koffie op de toren bij de vriendelijke havenmeester. Het wordt al zo vroeg donker!
Eén upside. De middagen worden niet veel korter meer, de zon komt nu alleen steeds later op. Nog een paar weken en dan komt de zon weer naar ons toe, altijd een hoogtepuntje midden in de winter.
Wel een puntje van aandacht. Het valt me op dat ik dingen vergeet als ik vlieg met een 'niet vlieger' zoals m'n schoonvader. Ik wil dingen te snel doen en ik geef het dan 90% aandacht waar 100% alleen genoeg is. Dan vergeet de avionics haast uit te zetten voordat je de motor uitzet (belangrijk vanwege piekspanningen), dan taxi je naar de pomp zonder eerst even de taxi-in checklist te doen, dan trek je pas halverwege de klim je flaps in en vergeet je de tijden te noteren. Echt slordig. Scherp blijven...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten