IFR Les IX
Twee weken geleden vloog ik met Mirella voor het eerst eens naar Groningen voor een drietal approaches. Een ILS, een NDB en een VOR approach met een SID terug richting het zuiden. Dat ging best prima, eigenlijk. Blijft altijd een beetje worstelen met die NDB, maar bij zo'n approach ben je eigenlijk al netjes opgelijnd op de QDM of QDR en volstaan kleine correcties. Het verschil in snelheid tussen de Cessna 172 en de Mooney M20K is wederom opvallend. Voor een 'rondje Groningen' ben je bijna drie uur onderweg in de Cessna, de Mooney doet er ruim een uur minder over. De Cessna is per uur wellicht voordelig, maar per gevlogen mijl ben je toch duurder uit. Hier wreekt zich wel de afstand van Teuge tot een gecontrolleerde luchthaven. Deze lessen zijn erg duur. Mirella kon in iedergeval weer wat items uit de syllabus aanvinken. Op de terugweg nog een stuk limited panel gevlogen. Ik vroeg hier speciaal even om, vanwege deze video. De Mooney heeft gelukkig een standby vacuümpomp die electrisch wordt aangedreven, maar je moet limited panel wel uit de voeten kunnen.
Teuge-Münster-Niederrhein-Teuge
Met Thomas ben ik vorige week een kleine toer gaan maken met de Mooney, hij vliegt bij de KLM en is een zeer waardevolle bron van kennis en inspiratie waar het op vliegen aankomt. Thomas verdient zijn geld met vliegen om het vervolgens weer uit te geven aan vliegen. Een prachtige kringloop, die bewijst dat het met zijn motivatie wel snor zit. Hij wilde graag gewoon een visual approach maken op Teuge met de Mooney en ik ben natuurlijk helemaal gebrand op IFR approaches, dus ik deed de twee stretches naar Münster (low approach) en Niederrhein om daar het stuur uit handen te geven aan Thomas, na een korte stop voor Kaffee u. Kuchen. Al eerder gezegd dat Thomas een tandje extra professionaliteit in de cockpit brengt, zeker waar het de procedures en de checklists betreft. Ook belangrijke dingen als de briefing voor de start, als je de best glide snelheid niet meer weet geen punt. Zoek het op voor je de baan op gaat en neem het mee in de briefing, dan hoef je daar niet meer over te denken als de motor ermee kapt. Bovendien werkt hij graag vooruit, zoals Henk ook altijd zegt: als je teveel ontspant tijdens een vlucht doe je iets fout. Er is altijd wat voor te bereiden, briefen of te checken. Thomas gaat zover dat hij de volgende vlucht al meeneemt in zijn voorbereidingen van de huidige vlucht, hij zit er bovenop.
Wat dat betreft heb ik wel echt wat vertrouwen ontwikkeld, een jaar of twee geleden was dat IFR vliegen een zeer intimiderend en illuster proces. Nu vind ik het prachtig om te doen en snap wat er gebeurt. Ik geniet er echt van. De puzzelstukjes vallen op hun plek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten