Het grootste deel van de route voerde door Duitsland, een heerlijk VFR land met een duidelijke kaart. We vlogen over land naar de Duitse Bocht en daarna pal Noord richting onze eindbestemming in Denemarken. We vlogen het eerste stuk op FL075 om later door te klimmen naar FL095, vanwege de activering van een aantal militaire gebieden langs de kust. Na een uur en een kwartier passeerde we de Deense grens. Ik was voor het laatst in Denemarken in 2004 met mijn vader en Thomas, dus het was wel even geleden! Kopenhagen Info en later Billund Approach en Tower waren duidelijk en prettige dienstverleners in zeer helder Engels. Van Billund Approach mocht ik een ILS vliegen op baan 09, en ze vectorden me daar keurig naar toe, zelf vroeg ik (te laat) om te mogen zakken, dus moesten de speedbrakes uit om als een dolle te zakken en mijzelf netjes voor de glideslope te positioneren, dat lukte mooi en via de ILS ging het naar de drempel van 09. De toren vroeg me al waar ik wilde parkeren en ik vroeg of dat zo dicht mogelijk bij Legoland kon zijn en ik werd op mijn wenken bediend. Na de landing konden we door taxiën naar het prachtige havengebouw voor de kleine luchtvaart, dat letterlijk aan de parkeerplaats van Legoland ligt. We konden parkeren op 'stand 1' voor de deur en na een vriendelijke begroeting konden we direct door naar Legoland. Dat is 200 meter lopen, ik denk dat de Mooney dichter bij de hoofdingang stond dan de meeste auto's van de andere bezoekers. Echt top! Rond 12.00 lokale tijd stonden we tussen de Legostenen, ik vind dat echt ongelofelijk. Vliegen is gaaf.
Legoland is een super park voor de jongere kinderen (je hebt daar geen achtbanen die over de kop gaan enzo...) en we hebben genoten met z'n tweeën. Alles is er wel heel erg duur, maar daar heb ik maar even niet op gelet vandaag... Normaal gesproken kan ik een beetje uit de voeten met de taal als ik in Engeland, Duitsland of Frankrijk ben. Italiaans is ook nog wat te volgen, maar Deens is helemaal nieuw voor me, toch gek dat je de locals niet kan verstaan. Gelukkig kan iedereen daar prima Engels. Een heel vriendelijk en prettig park met z'n eigen gecontroleerde luchthaven. What's not to like?
Even na vijven zijn we weer richting de uitgang vertrokken, de landing hebben we netjes betaald (niet duur: rond de 100 Deense Kronen en da's zo'n € 10,00 voor een ILS, landing, parkeren, prima faciliteiten en vriendelijke service. Billund (EKBI) is een uitstekend veld. We hebben eerst nog even getankt, gewoon een self service pomp die creditcards accepteert, geen gedoe met Air BP kaarten of andere moeilijkheden. Zo moet het gewoon! Waarom kan dit niet overal? Mijn dochter voelt zich al helemaal thuis op vliegvelden, ze helpt met tanken en kijkt niet op of om als er een Dassault Falcon langs taxiet op 5 meter van haar vandaan.
De terugvlucht kon helemaal op FL095 met een rugwindje nu konden we de route volgen die we heen ook vlogen en na een knappe anderhalf uur stonden we weer op Teuge waar we nog even een pannenkoek hebben gegeten. Wát een waanzinnig leuke dag!
Het gemis van m'n vader is haast tastbaar op zo'n dag, normaal had ik hem even gebeld om de planning door te nemen en te overleggen. Waarschijnlijk was hij niet mee gegaan, dat deed hij het laatste jaar eigenlijk al zo weinig, maar hij had wel mee genoten en dat versterkte de hele beleving voor mij dan ook. Dit gemis zal altijd wel blijven, denk ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten