Ik heb mijn vliegschool (Orbit Groundschool) niet zoveel nodig gehad. De verplichte 8 uur klassikaal heb ik gedaan in Arnhem bij Orbit en that's it. Dus dat is voor € 2.100,00 wel duur betaald m.i.. Daar komt nog € 700,00 aan examengelden bij, € 500,00 voor de RT cursus dus dat is € 3.300,00 voor enkel de theorie en radio. Geld dat m.i. beter besteed is aan praktische opleiding, als het de EASA écht om veiligheid gaat. Al moet gezegd worden dat het nieuwe verlichte CB/EIR regime al een stap in de goede richting is.
Het complete resultaat:
Meteorology 93%
Instrumentation 83%
Air Law 89%
IFR Communications 78%
Human Performance 75%
Radio Navigation 80%
Flight Planning 87%
Radio Nav en Meteo vond ik de grootste/zwaarste vakken.
Van harte gefelicteerd met het behaalde resultaat. Het is inderdaad wel een hele brok theorie om te verwerken, denk ik. Het feit dat je er niet dagelijks mee bezig bent, maakt het alleen maar moeilijker, denk ik. Ik heb een paar vragen: 1) 700 euro aan examengelden is een behoorlijke brok. Komt dat omdat je de examens één per één hebt afgelegd. Hoe zit dat in elkaar ? 2) De RT cursus. Hoe zit dat ? Had je Destijds voor je PPL al geen RT cursus gevolged en examen afgelegd ?. Is dit dan iets anders, specifiek voor IFR ? Kan je daar iets over zeggen ?
BeantwoordenVerwijderenVoor elk vak betaal je in Nederland € 100,00 aan examengeld, ongeacht of je alles op een dag doet of de examens spreidt over meerdere dagen. In België kan aanmerkelijk voordeliger examen worden, maar de eir examens werden (nog) niet afgenomen.
BeantwoordenVerwijderenVoor IFR vliegen moet je opnieuw examen doen, kijk maar eens op je brevet, daar staat nu RT (vfr only). Wees gerust IFR RT is veeeeel makkelijker dan VFR RT, de 'blokjes' info kunnen wel eens lang zijn, zoals een route clearance. Die moet je wel even opschrijven. Ik heb vijf distance learning praktijksessies gedaan bij atc-comm en dat gaat perfect, ook het examen wordt op afstand afgenomen. Je lpe is trouwens wel gewoon geldig, ook voor IFR RT