Thomas stelde voor naar Ameland te vliegen en al was ik daar nog niet zo lang geleden nog geweest, vond ik dat prima.
Heen vlogen we onder de wolkenbasis door en al snel kwamen de Friese meren in zicht. We kregen toestemming om de CTR van Leeuwarden te crossen en niet veel later vlogen we over het eiland. Radiocontact kregen we niet, dus bewees het seinenvierkant goede diensten, een novum! Ik had de havendienst voor de start al even gebeld, dus ze wisten dat we kwamen. Achteraf bleek de havenmeester bezig te zijn de heg te snoeien!
Met de fiets reden we Ballum in voor een bakkie op het teras van Hotel Nobel. Veel tijd hadden we wederom niet, want om 19:30 hadden we beloofd weer op Lelystad te zijn. Dus alweer vlot terug richting vliegveld, na take-off klommen we door boven de wolken op FL065. Het was kraakhelden en boven de wolken is het altijd lekker weer. We waren weer mooi optijd terug in de Polder.
De Katana vliegt goed en voelt moderner aan dan de Piper of Cessna waar meestal op gelest wordt. Het zicht door de canopy doet meer denken aan een zweefvliegtuig dan een motorkist, de stick - in plaats van de traditionele yoke - versterkt dat gevoel nog eens. Hij is met z'n rotax blokje van 80 pk een stuk zuiniger met brandstof en ongeveer even snel, zo'n 100 kts met een verstelbare propellor. Bij de start mis je wel wat power, het einde van de grasbaan kwam snel in zicht terwijl de wieltjes pas laat loskwamen, da's even wennen...
Daarna nog goed gegeten in een restaurant De Batavia Haven in Lelystad, perfect einde van een prachtige dag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten