maandag 19 juni 2023

Adieu JeppFD, bonjour ForeFlight

Na jaren lang met tevredenheid de app van Jeppesen te hebben gebruikt: JeppFD, ben ik daar deze maand mee gestopt. Jeppesen levert vliegkaarten die zeker voor IFR vliegen zo'n beetje de standaard zijn. Zonder actuele kaartjes kun je niet veilig vliegen. Jeppesen bood haar kaarten aan via een eigen app: JeppFD. De app wordt door Jepp niet langer ondersteund en Jeppesen biedt dezelfde kaarten nu enkel aan via ForeFlight, een zusterbedrijf van Jeppesen. Jeppesen en ForeFlight hebben het zelfde moederbedrijf: Boeing. Foreflight is een wat meer geïntegreerde App, met functies als weer, traffic, planning en navigatie gecombineerd. Het is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en is de afgelopen jaren ook geschikt gemaakt voor Europa, waar de concurrent SkyDemon het grootste marktaandeel heeft. SkyDemon is een zeer fijne app, alleen meer geënt op de VFR vlieger. Foreflight is zo'n beetje de liefdesbaby van JeppFD en SkyDemon. JeppFD was lekker overzichtelijk voor IFR vliegen en dat heb ik altijd wel gewaardeerd, ForeFlight is dat - voor mij - nog niet zo. JeppFD heeft lang niet de mogelijkheden van ForeFlight of SkyDemon, maar zeker met IFR vliegen heb ik dat nooit gemist. Sterker nog, ik vond het wel prima in al haar eenvoud. JeppFD was wel een erg dure App (rond de € 900,00 per jaar...) en dat is ForeFlight ook, alleen gebruik ik ForeFlight nu samen met een aantal andere vliegers en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

End of an Era

Carsten is helemaal thuis in ForeFlight en hij is zeer enthousiast, dus ik zal er ook wel aan wennen. Dat ik geen € 900,00 hoef over te maken wende in ieder geval heel erg snel! Ik zal de tijd moeten nemen om de mogelijkheden van ForeFlight me eigen te maken en ik heb aan Carsten een prima helpdesk mocht het even niet werken, maar de eerste indruk is wel prima.  


zaterdag 3 juni 2023

DA40NG Redux

Na de deconfiture bij Nimbus Air ben ik vandaag langs geweest bij Wings over Holland, voor wederom een check-out op de DA40NG, de PH-HLC ditmaal. Waarom? Mijn vliegmaat wil er graag mee vliegen en het is leuk om dat samen te doen én mijn vrouw gaf na de trip van Juul en mij aan toch ook wel eens mee te willen en dat gaat helaas niet met de PH-VTB, waar ik verder helemaal tevree mee ben. Al startte het bezoek aan Wings over Holland zoveel meer belovend dat eerdere bezoeken aan Nimbus Air was het helaas voor niks. Door een storing van de ECU van de motor bleef het bij taxiën van en naar de pomp. Balen, want Lelystad is een vervelend stuk rijden vanaf mijn woonplaats en je bent toch een middag voor niks op weg. Ondanks de verder keurige indruk weet ik niet of ik wel me daadwerkelijk laat uitchecken, na deze hick-up. Waarom niet? Wel, op dit moment is de kist maar beperkt beschikbaar - getuige de moeite op korte termijn een nieuwe afspraak te maken. Lelystad is en blijft gewoon een onhandig en vervelend veld met alle nadelen van een gecontroleerd veld, zonder de voordelen ervan. Ik zou mijn kids en vrouw er alleen heen slepen voor een langere tocht zoals een nachtje overblijven in een leuke stad en ik vraag me af of dat er in de praktijk wel in zit. Als ik dit toestel twee of drie keer per jaar zou kunnen huren dan is dat best veel, maar hoeveel uur vlieg ik er dan mee? Blijf ik dan wel current? Draagt dat bij aan de veiligheid? De PH-VTB is eigenlijk erg goed beschikbaar, ook op 'ad-hoc' basis en dat is zoveel waard. Daarnaast is de DA40 bepaald niet ruim, valt me op. Ik pas er met m'n 1:98 net in, maar bij m'n knieën houdt het niet over, wel raar voor zo'n modern toestel. Het is een super compleet ding trouwens, met G1000 Nxi, winglets en geïntegreerde automatische piloot. Next level allemaal, wel 20% duurder per uur dan de VTB. Toch een overweging. Ik begrijp na wat internet onderzoek dat de storing van de ECU zoals we die meemaakten niet heel ongewoon is voor een DA40NG, best onhandig. Is die storing eenmaal opgeslagen, dan moet er een techneut aan te pas komen.

De HLC

De HLC krijgt er wel een broertje bij, dat zou de beschikbaarheid te zijner tijd ten goede komen, toch heb ik er nog niet zo'n warme gevoelens voor. To be continued or not be continued... Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik had gehoopt op een positieve ervaring op Lelystad, maar dat zat er niet in. Shit happens. 


vrijdag 2 juni 2023

Nieuwe VLOG: Cambridge (EGSC)

Wat een klusje is het toch weer geworden. Vooral het synchroniseren van de camera's is bewerkelijk en dat moest een aantal keer gebeuren, omdat de accu's tijdens de vlucht wel een paar keer moesten worden gewisseld. Ik hoop dat het vermakelijk is! Laat me vooral weten wat jullie er van vinden.

Drama, spanning, humor. Het zit er allemaal in!

Bij het maken van deze video zat ik mijn Radio Telefonie (RT) nog eens na te luisteren en hier en daar gingen toch wat dingen mis. Met name de handover van Amsterdam naar London. Ik word daar geklaard door London 'RINIS One Alfa, Cambridge' Ik lees RINIS then Cambridge terug. Dat klopt niet. Ik hoorde dit pas na twee of drie keer. De 1A van de Standard Arrival (STAR) RINIS1A (die zelf heb gefiled NB!) krijg ik niet mee, ook ben ik onbekend met LAPRA, een punt op de STAR. Een beetje onhandig, je hoort de controller ook beginnen met 'well...'. Een zorgvuldiger voorbereiding had hier wel wat verschil kunnen maken. Cambridge Approach kwam daarna met een vrij lange call, die sloot de controller af met een vraag welke approach ik verkoos. De call las ik niet terug en gaf hem meteen antwoord op zijn vraag: doe mij maar de visual. Dat is niet volledig. Bovendien moeten mijn calls korter, bondiger en vooral vlotter. Ik zat nog even de video van de nachtvlucht naar Oostende te bekijken, om te spieken hoe Carsten doet: 'climbing FL120 out of 65' is zo'n voorbeeld.