Na jaren lang met tevredenheid de app van Jeppesen te hebben gebruikt: JeppFD, ben ik daar deze maand mee gestopt. Jeppesen levert vliegkaarten die zeker voor IFR vliegen zo'n beetje de standaard zijn. Zonder actuele kaartjes kun je niet veilig vliegen. Jeppesen bood haar kaarten aan via een eigen app: JeppFD. De app wordt door Jepp niet langer ondersteund en Jeppesen biedt dezelfde kaarten nu enkel aan via ForeFlight, een zusterbedrijf van Jeppesen. Jeppesen en ForeFlight hebben het zelfde moederbedrijf: Boeing. Foreflight is een wat meer geïntegreerde App, met functies als weer, traffic, planning en navigatie gecombineerd. Het is ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en is de afgelopen jaren ook geschikt gemaakt voor Europa, waar de concurrent SkyDemon het grootste marktaandeel heeft. SkyDemon is een zeer fijne app, alleen meer geënt op de VFR vlieger. Foreflight is zo'n beetje de liefdesbaby van JeppFD en SkyDemon. JeppFD was lekker overzichtelijk voor IFR vliegen en dat heb ik altijd wel gewaardeerd, ForeFlight is dat - voor mij - nog niet zo. JeppFD heeft lang niet de mogelijkheden van ForeFlight of SkyDemon, maar zeker met IFR vliegen heb ik dat nooit gemist. Sterker nog, ik vond het wel prima in al haar eenvoud. JeppFD was wel een erg dure App (rond de € 900,00 per jaar...) en dat is ForeFlight ook, alleen gebruik ik ForeFlight nu samen met een aantal andere vliegers en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
maandag 19 juni 2023
Adieu JeppFD, bonjour ForeFlight
End of an Era
Geen opmerkingen:
Een reactie posten