vrijdag 30 maart 2018

Full boost!

Vandaag een voorzichtig testvluchtje gedaan met de Mooney en dat was bemoedigend! Dik 36 inch inlaatdruk naar de maximaal toegestane hoogte van 6500 voet. Wat klimt dat ding toch als een engel met heimwee met alleen mij en maar tachtig liter brandstof aan boord. Dan ga je met een dikke 1.500 voet per minuut naar boven. Komende tijd doe ik nog wel even rustig aan, want maintenance heeft geen definitieve oorzaak kunnen vinden voor de weigerachtige wastegate controller. Zou me niet verbazen als het probleem zich de komende 10 uur de kop weer op steekt. Voelde wel weer even goed om met de Mooney op stap te zijn!

Lekker hoor, even boven de Cu gaan kijken...


De PH-TGM van de SAS is op dit moment uit de vaart vanwege een olielekkage, de motor moest er af. Daarom kan ik de komende week helaas ook niet lessen bij de SAS. Wel heb ik voor komende week een lesje met Henk op Stadtlohn gepland en hopelijk laat het weer zich nu eens van de goede kant zien en kunnen we even naar Groningen om wat approaches te doen met de Mooney, kan ik ook even kijken of de motor zich netjes gedraagt.

donderdag 15 maart 2018

CB-IR Les V Unusual Attitudes

De Mooney heeft haar geheim nog altijd niet prijs gegeven. Verschillende deskundigen heb ik inmiddels geraadpleegd, maar nog steeds zijn we niet verder. Ik merk dat het enthousiasme van m'n onderhoudsbedrijf ook wat tanende is. Leuk om te zien hoe de verschillende Mooney Service Centers reageren op een hulpvraag. De ene technicus mailt me vanaf het kraambed van z'n vrouw en de ander houdt de kaarten streng tegen de borst. Jij mag raden welke technicus in Nederland zit en welke in de Verenigde Staten...

Vandaag weer gevlogen met Mirella op de PH-TGM van de SAS. We hebben een basic IFR circuit gevlogen met holding en vervolgens zijn we gaan zakken op een fictieve localiser, daarnaast wat steile bochten en unusual attitudes, eigenlijk ging dat allemaal wel prima. We hebben zelfs nog twee asymetrische overtrekjes gedaan, waarbij de kist echt even door de linker vleugel heen draaide. Leuk om te doen en ook nuttig. Kost je wel minimaal 500 voet hoogte, dus als je zoiets gebeurt op circuit ga je gewoon koud. Je moet overigens echt je best doen om de Cessna een vleugel te laten zakken, de Mooney is wat minder vergevingsgezind is me al wel eens opgevallen. Vliegen 'on the numbers'  en gecoördineerd, dat is ook een van de redenen om zo'n IR te doen, je leert gewoon strakker vliegen.

We gaan de komende les weer door met mijn twee grote vrienden: de heren QDM en QDR. Die moéten toch lopen, voordat er überhaubt aan een examen kan worden gedacht. Voorlopig oefen ik lekker door op mijn apps.

Op zo'n plaatje lijkt het eenvoudig...


Garmin is trouwens lekker bezig de concurrentie het leven zuur te maken, een van de laatste upgrades die ik zou overwegen is het installeren van een 'engine monitor' waarop je alle parameters van de motor kan volgen, zoals temperaturen van de individuele cylinders, olie- en brandstof druk, olietemperatuur en nog veel meer. Nu zijn de gegevens wat grof weergegeven over het gemiddelde van alle cylinders. Bij de diagnose van mijn wastegate controller wordt bijvoorbeeld gevraagd naar wat de oliedruk was toen de wastegate openklapte, en of die ook veranderde. Die info had ik mooi kunnen downloaden van de monitor, want ik heb het zelf niet gezien. Lees meer over deze fraaie touch screens op de site van Garmin. Ik heb overigens geen aandelen, maar ik ben wel een fan van deze gebruikersvriendelijke apparatuur.

dinsdag 13 maart 2018

26" inches of mercury...

...en meer zit er nog steeds niet in. De aansturing van de wastegate werkt niet. Vrijdag kreeg ik inderdaad het verlossende telefoontje van Maurice. Ze haalt haar 36" inlaatdruk! We sloten het telefoongesprek nog af met de wens dat we elkaar pas weer voor de 50 uurs inspectie zouden spreken. Had gehoopt dat mijn 150ste blogpost wat feestelijker zou zijn, maar helaas liep het anders.

'Blissfully ignorant' zoals de Engelsen zeggen, taxiend naar de baan. (foto credit: Roy P. Wassink)

Ik had een mooi 'mannenmiddagje' gepland voor zaterdag: motorrijden, vliegen en de BBQ. De oudste was naar een feestje en de jongste was met moeders mee. Ik ben met heerlijk weer op de motor naar Teuge gereden en heb me eerst eens vergaapt aan die prachtige LED's die nu onder de prop hangen. Erg mooi en het scheelt aardig wat ampères. De pre-flight checks gedaan, gestart, getaxied naar de baan en vliegen maar! Direct na take-off verloor de motor langzaam maar zeker vermogen en kwam niet verder dan de bekende 26" inlaat druk. Ik heb nog twintig minuten gevlogen met m'n astmatische Mooney, lang genoeg om vast te stellen dat m'n ADF receiver óók naar de vaantjes is...  😟

De LED's doen het in ieder geval (nog) wel...!

Ik heb nog even gedacht om een emergency of PAN te declaren, om maar te voorkomen dat er iemand voor me op circuit zou schieten of nog even de baan op zou draaien, genoeg power voor een doorstart had ik namelijk niet. Ik besloot dat niet te doen, het platform en het circuit waren leeg en ik landde probleemloos. Weer thuis nog even de BBQ ontstoken en de dag toch plezierig afgesloten met een goede 'beercan chicken'.

Maandag ben ik opnieuw naar Teuge gereden om even te checken of ik het zelfde probleem zou aantreffen. Maar nu bleef het bij 26" bij full-power. Helemaal geen turbodruk dus. Maintenance heeft er direct even naar gekeken, maar een oplossing bracht dat helaas niet.

Ik heb op MooneySpace (het Mooney forum) een draadje geopend om andere gebruikers van Mooney's eens te polsen, zoals ik dat met het 'olie uit de uitlaat probleem' ook deed en wederom komen er veel ideeën uit voort, mocht je dat interessant vinden, je vindt de discussie hier.

Maar vooralsnog zijn we er niet uit...

donderdag 8 maart 2018

Traffic, weer en LED’s

De ontwikkelingen in de luchtvaart gaan zo lekker dat ook toestellen zonder weerradar over radarbeelden kunnen beschikken in Europa. In de VS bestond dit al, maar dankzij een Duits bedrijf kan je nu via een Iridium satelliet link weerkaarten en METAR’s downloaden via een App op de iPad. De kosten vallen me redelijk mee en voor langere vluchten ben je gewoon op de hoogte van de locatie van onweerscellen en ander significant weer. Info over icingcondities krijg je niet, dat blijft altijd een hele belangrijke factor bij het plannen. Ik heb de ADL150 van Golze Engineering besteld, met de GTS800 heb ik straks traffic en weersinfo aan boord! 10 jaar geleden alleen beschikbaar voor jets met TCAS en weerradar.

Waardevolle info én je kan de vrouw sms’en!

Maurice van IAS (onderhoudsbedrijf) wist me te melden dat de LED’s zijn geïnstalleerd en dat de nieuwe controller binnen is. Morgen weten we of de Mooney weer kan beschikken over 36” turbo druk. Fingers crossed!

donderdag 1 maart 2018

CB-IR Les IV Teuge navigeren per VOR en NDB met 35 knopen wind...

Vandaag een vergelijkbaar rondje als zondag gevlogen, maar nu met een flinke wind uit het oosten, zo zeg dat viel wel tegen.

Aardig op de baan, maar de zak staat strak...

Het vliegen in IMC gaat wel aardig, maar het navigeren met die radiobakens laat nog wel wat te wensen over. Op enig moment zal het kwartje wel vallen, maar het berekenen van de QDM´s en QDR´s en radialen van de VOR is - voor mij althans - een hele opgave. Zonder 'plaatje' in je hoofd is het maar moeilijk om snel te switchen van de ene radiaal naar de andere QDR. Mirella stelde voor een en ander nog eens door te nemen op de sim en dat is een uitstékend idee. Als dit eenmaal een beetje loopt dan zal de rest ook niet meer zo'n punt zijn, lijkt me, maar we blijven nu een eigenlijk hangen bij de basics...
Heb de Mooney wel gemist vandaag, met een 95 knopen tegen 35 knopen tegenwind zoals met die C172 is écht langzaam.

De PH-TGM staat gezellig te schudden in de wind.

Mijn Hangar Queen (de Mooney...) heeft haar verse wastegate en controller geïmplanteerd gekregen, maar bij de testruns krijgen ze maar 25" inlaatdruk, dit moet 36" zijn. De wastegate blijft open staan, en ze verliest dus - nog steeds - turbodruk. Daar zit nog iets niet zoals het hoort. *Diepe zucht*. De controller lijkt de schuldige, dus de overhaul is niet geslaagd. De controller kan weer terug richting de VS, dat gaat weer een week duren, minstens... Main Turbo heeft beloofd dit netjes op te lossen, maar ik baal hier behoorlijk van. Niks zit mee.

Ziet er shiny en nieuw uit, maar werkt dus niet: unservicable

In de tussentijd heb ik Maurice van maintenance gevraagd LED landingslichten te monteren, de cowling ligt er nu toch af. Het valt me op hoeveel landingslichten die Mooney er doorheen jaagt. Zo'n lampje kost ruim € 20,00 en het duurt 45 minuten om ze te vervangen. Dan lijkt € 300,00 per LED lamp veel (de Mooney heeft twee landingslichten, onder de prop), maar ik denk dat dit zich in een jaar of twee wel terug verdient. De lichtopbrengst is ook hoger, maar daar ga ik niet veel van merken, omdat ik niet van plan ben om 's-nachts te vliegen. Wat doe je immers na een motorstoring in het donker? Precies: niet veel meer.