donderdag 15 maart 2018

CB-IR Les V Unusual Attitudes

De Mooney heeft haar geheim nog altijd niet prijs gegeven. Verschillende deskundigen heb ik inmiddels geraadpleegd, maar nog steeds zijn we niet verder. Ik merk dat het enthousiasme van m'n onderhoudsbedrijf ook wat tanende is. Leuk om te zien hoe de verschillende Mooney Service Centers reageren op een hulpvraag. De ene technicus mailt me vanaf het kraambed van z'n vrouw en de ander houdt de kaarten streng tegen de borst. Jij mag raden welke technicus in Nederland zit en welke in de Verenigde Staten...

Vandaag weer gevlogen met Mirella op de PH-TGM van de SAS. We hebben een basic IFR circuit gevlogen met holding en vervolgens zijn we gaan zakken op een fictieve localiser, daarnaast wat steile bochten en unusual attitudes, eigenlijk ging dat allemaal wel prima. We hebben zelfs nog twee asymetrische overtrekjes gedaan, waarbij de kist echt even door de linker vleugel heen draaide. Leuk om te doen en ook nuttig. Kost je wel minimaal 500 voet hoogte, dus als je zoiets gebeurt op circuit ga je gewoon koud. Je moet overigens echt je best doen om de Cessna een vleugel te laten zakken, de Mooney is wat minder vergevingsgezind is me al wel eens opgevallen. Vliegen 'on the numbers'  en gecoördineerd, dat is ook een van de redenen om zo'n IR te doen, je leert gewoon strakker vliegen.

We gaan de komende les weer door met mijn twee grote vrienden: de heren QDM en QDR. Die moéten toch lopen, voordat er überhaubt aan een examen kan worden gedacht. Voorlopig oefen ik lekker door op mijn apps.

Op zo'n plaatje lijkt het eenvoudig...


Garmin is trouwens lekker bezig de concurrentie het leven zuur te maken, een van de laatste upgrades die ik zou overwegen is het installeren van een 'engine monitor' waarop je alle parameters van de motor kan volgen, zoals temperaturen van de individuele cylinders, olie- en brandstof druk, olietemperatuur en nog veel meer. Nu zijn de gegevens wat grof weergegeven over het gemiddelde van alle cylinders. Bij de diagnose van mijn wastegate controller wordt bijvoorbeeld gevraagd naar wat de oliedruk was toen de wastegate openklapte, en of die ook veranderde. Die info had ik mooi kunnen downloaden van de monitor, want ik heb het zelf niet gezien. Lees meer over deze fraaie touch screens op de site van Garmin. Ik heb overigens geen aandelen, maar ik ben wel een fan van deze gebruikersvriendelijke apparatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten