'Blissfully ignorant' zoals de Engelsen zeggen, taxiend naar de baan. (foto credit: Roy P. Wassink)
Ik had een mooi 'mannenmiddagje' gepland voor zaterdag: motorrijden, vliegen en de BBQ. De oudste was naar een feestje en de jongste was met moeders mee. Ik ben met heerlijk weer op de motor naar Teuge gereden en heb me eerst eens vergaapt aan die prachtige LED's die nu onder de prop hangen. Erg mooi en het scheelt aardig wat ampères. De pre-flight checks gedaan, gestart, getaxied naar de baan en vliegen maar! Direct na take-off verloor de motor langzaam maar zeker vermogen en kwam niet verder dan de bekende 26" inlaat druk. Ik heb nog twintig minuten gevlogen met m'n astmatische Mooney, lang genoeg om vast te stellen dat m'n ADF receiver óók naar de vaantjes is... 😟
De LED's doen het in ieder geval (nog) wel...!
Ik heb nog even gedacht om een emergency of PAN te declaren, om maar te voorkomen dat er iemand voor me op circuit zou schieten of nog even de baan op zou draaien, genoeg power voor een doorstart had ik namelijk niet. Ik besloot dat niet te doen, het platform en het circuit waren leeg en ik landde probleemloos. Weer thuis nog even de BBQ ontstoken en de dag toch plezierig afgesloten met een goede 'beercan chicken'.
Maandag ben ik opnieuw naar Teuge gereden om even te checken of ik het zelfde probleem zou aantreffen. Maar nu bleef het bij 26" bij full-power. Helemaal geen turbodruk dus. Maintenance heeft er direct even naar gekeken, maar een oplossing bracht dat helaas niet.
Ik heb op MooneySpace (het Mooney forum) een draadje geopend om andere gebruikers van Mooney's eens te polsen, zoals ik dat met het 'olie uit de uitlaat probleem' ook deed en wederom komen er veel ideeën uit voort, mocht je dat interessant vinden, je vindt de discussie hier.
Maar vooralsnog zijn we er niet uit...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten