Aardig op de baan, maar de zak staat strak...
Het vliegen in IMC gaat wel aardig, maar het navigeren met die radiobakens laat nog wel wat te wensen over. Op enig moment zal het kwartje wel vallen, maar het berekenen van de QDM´s en QDR´s en radialen van de VOR is - voor mij althans - een hele opgave. Zonder 'plaatje' in je hoofd is het maar moeilijk om snel te switchen van de ene radiaal naar de andere QDR. Mirella stelde voor een en ander nog eens door te nemen op de sim en dat is een uitstékend idee. Als dit eenmaal een beetje loopt dan zal de rest ook niet meer zo'n punt zijn, lijkt me, maar we blijven nu een eigenlijk hangen bij de basics...
Heb de Mooney wel gemist vandaag, met een 95 knopen tegen 35 knopen tegenwind zoals met die C172 is écht langzaam.
De PH-TGM staat gezellig te schudden in de wind.
Mijn Hangar Queen (de Mooney...) heeft haar verse wastegate en controller geïmplanteerd gekregen, maar bij de testruns krijgen ze maar 25" inlaatdruk, dit moet 36" zijn. De wastegate blijft open staan, en ze verliest dus - nog steeds - turbodruk. Daar zit nog iets niet zoals het hoort. *Diepe zucht*. De controller lijkt de schuldige, dus de overhaul is niet geslaagd. De controller kan weer terug richting de VS, dat gaat weer een week duren, minstens... Main Turbo heeft beloofd dit netjes op te lossen, maar ik baal hier behoorlijk van. Niks zit mee.
Ziet er shiny en nieuw uit, maar werkt dus niet: unservicable
In de tussentijd heb ik Maurice van maintenance gevraagd LED landingslichten te monteren, de cowling ligt er nu toch af. Het valt me op hoeveel landingslichten die Mooney er doorheen jaagt. Zo'n lampje kost ruim € 20,00 en het duurt 45 minuten om ze te vervangen. Dan lijkt € 300,00 per LED lamp veel (de Mooney heeft twee landingslichten, onder de prop), maar ik denk dat dit zich in een jaar of twee wel terug verdient. De lichtopbrengst is ook hoger, maar daar ga ik niet veel van merken, omdat ik niet van plan ben om 's-nachts te vliegen. Wat doe je immers na een motorstoring in het donker? Precies: niet veel meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten