donderdag 30 oktober 2025

Vaarwel PH-VTB

Zoooo jammer! De vliegclub neemt afscheid van onze PH-VTB. Het onderhoud was al bewerkelijk (lees: duur) en nu de motor een paar weken terug bij het uittaxiën na een lange vlucht vastliep (!!!) (voorste krukas lager) was de koek op.

Een van de eerste VTB filmpjes.

Toen ik weer lid werd van de vliegclub in 2020 was dat om deze kist. Fijn toestel, turbocharged, G1000, KAP140 autopilot voor een redelijke uurprijs. Helaas was het niet meant to be. Vorig jaar ging de KAP140 al met pensioen en vloog ik er daarom al niet zoveel meer mee, nu is dus ook de motor defect. Ongelofelijk eigenlijk, maar van alle momenten dat je een catastrofale motorstoring kan krijgen is op de taxibaan van Teuge na een mooie reis wel het beste moment. Had de motor vijf minuten eerder de geest gegeven, dan was het een heel ander verhaal geweest, eigenlijk fantastisch dat dit zo is afgelopen. Maar goed, nu heeft de vliegclub eigenlijk geen fatsoenlijke IFR toerkist meer en het is even de vraag of, en zoja wanneer, er iets voor in de plek komt. Het gebruik van diesels staat behoorlijk ter discussie binnen de vliegclub en dit ernstige incident verstoort een redelijke discussie. Dat is jammer, want deze turbodiesels maken van een C172 toch wel een hele goeie performer. 130 knopen, FL180 tegen een brandstofverbruik dat 2/3 van een vergelijkbare AVGAS motor, dat is toch wel mooi hoor. Daar staan natuurlijk een matige payload (vanwege het zware motorblok) en onderhoudszorgen tegenover. De Vliegclub Rotterdam vliegt op een uitzondering na uitsluitend met diesels en zijn daar juist zeer blij mee. De turbodiesel begint te shinen boven FL100 en daar komen de meeste VFR vliegers niet, dus is voor 'normale' operaties de traditionele lycoming uit 1950 met carburateur (!) een aantrekkelijk alternatief. Je gelooft het niet. Op de club vloog ik met de VTB, die is nu verkocht en met de VTD die nu door een noodlottige landing buiten gebruik is gesteld voor onderhoud en reparatie, maar daarvoor eigenlijk al niet beschikbaar was vanwege de enorme populariteit van het toestel.

Trekken aan een dood paard dus...

Ik heb mooie avonturen beleefd met de VTB na de verkoop van mijn Mooney: Salzburg; Speyer; Autun; Ærø; Duxford; Cambridge; Oxford en natuurlijk Lübeck. Ik heb een playlist gemaakt van de video's met de C172. Gelukkig hebben we de beelden nog...!

Een playlist van al mijn VTB vluchten de afgelopen 4 jaar.

In de DA40NG heb ik natuurlijk een fantastisch alternatief voor de PH-VTB, maar ik vind het ook leuk om bij de vliegclub te blijven vliegen en op dit moment moet ik even kijken hoe ik dat ga doen, misschien toch wat meer VFR gaan vliegen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert!