woensdag 26 juni 2024

Will fly for food: Oostende, De Film

Garnalenkroketten zijn een prima reden om te gaan vliegen en ze waren weer heerlijk. De film van de mooie vlucht van Oostende naar Teuge is klaar! Je ziet hem natuurlijk als eerste als je ook geabonneerd bent op mijn YouTube kanaal! Dus doe dat en geniet als eerste van Oscarwaardig filmmateriaal. Vliegen met Carsten is altijd leerzaam, maar ook wel grappig hoe hij als KLM'er dan toch even de max speed brieft voor de departure. Een snelheid die de VTB nog niet zou halen als 'ie als een baksteen ter aarde zou storten, maar evengoed nuttig. 

Doe de canules maar in! Op naar FL140

Mocht je trouwens na het lezen en bekijken van deze multimediale hoorn des overvloeds nog trek hebben in meer, check dan even de blog van Eddie en zijn Risen, vliegt VFR met z'n MLA afstanden waar je stil van wordt.

woensdag 19 juni 2024

Schnitzelsucht

Vandaag na het werk nog een schnitzel gaan halen in Duitsland met Thomas, we hadden ook nog een passagier mee van de zweefvliegclub. We wilde eigenlijk wat IFR werk doen om ons verder getrouw te maken met de DA40NG, maar omdat ik niet zo'n beste agenda beheerder ben en ik verzuimd had e.e.a. op mijn werk goed vast te leggen kon ik niet op tijd op Teuge zijn. We konden wél even VFR heen en weer naar Marl-Loemühle (EDLM). Om een schnitzel te halen. Ter plaatse kon ik dan nog wel even wat touch & go's maken. Een approach schieten met de G1000Nxi geloof ik nu wel, maar de DA40NG in de vingers krijgen is nu hoofdzaak dus dit was een prima invulling van de avond. Aangereden kon ik meteen in de kist springen en Thomas vloog ons naar de bestemming. Goed gecheckt of we geen bijzondere gebieden invlogen in verband met het EK, de Duitsers zijn wel een beetje nerveus. Eenmaal geland hing de havenmeester al uit het raam. Of de PIC zich even kon melden. De Grenzpolizei had gebeld. De havenmeester moest een lachje onderdrukken, maar vroeg toch of we terroristen waren. Ik moest me inhouden om hier grappen over te maken. Een nacht in een Duitse verhoorcel is geen aantrekkelijke propositie dus hielden we ons gezicht in de plooi en konden we gelukkig iedere verdenking ontkrachten. Op naar de schnitzel! Het was werkelijk prachtig weer, de zon stond wat lager aan de hemel, dus het licht was ook nog eens fantastisch mooi. We genoten ervan met z'n drieën.

Tevreden huiswaarts

We vertrokken rond zeven uur weer terug naar Teuge, met de havenmeester sprak ik af dat hij de rekening voor de touch en go's via de mail zou sturen. Vooruit betalen ging blijkbaar niet. Via baan 07 ging het dus de lucht in voor de touch and go's. M'n brein moet even wennen aan de nog steeds nieuwe kist, maar dat ging vrij vlot, waar ik de eerste landing de snelheid nog een beetje teveel liet teruglopen voor mijn smaak ging het de tweede landing mooi. 15/20% vermogen levert een mooie nadering op met goede snelheden. Fijn om even in het achterhoofd te hebben voor de volgende keer. VFR in een streep naar Teuge, zonder autopilot. De DA40 heeft in de klim met wat vermogen flink wat voeten rechts nodig en de rolroeren gaan vrij zwaar. Eenmaal kruisend kan de rechter voet wat meer worden ontspannen en laat de DA40 zich mooi sturen met een handje aan de stick. Ik denk dat we prima vriendjes worden.

Tja, dit kan ik de hele dag wel doen...

We landden op Teuge met nog een beetje tijd over op de klok (dat wil zeggen vlak voor de sluitingstijd).  Conform de afspraak met de eigenaar hebben we de tanks weer gevuld met JetA1, het toestel gewassen en genoten van de pure luxe die dit toch eigenlijk is. In tegenstelling tot de PH-VTB wordt de DA40NG alleen getankt met JetA1 en heeft daarom ook geen last van eventuele problemen met de brandstoftemperatuur. De diesel van de VTB kan bij 5 graden vorst gaan vlokken en dan problemen geven, het tanken van JetA1 is geen garantie op ijsvrij vliegen, maar de brandstof is veel beter bestand tegen de koude. 

donderdag 13 juni 2024

Vakantie van 8 uur (EHTX)

Al vaker geschreven dat eilanden leuke bestemmingen zijn, ik kan deze stelling toch weer onderschrijven. De meiden hadden een dag vrij van school en eigenlijk wilde ik een nachtje weg blijven, maar deze week is in mijn woonplaats ook de avondvierdaagse die de meiden óók wilde lopen. Dus zijn we naar Texel gevlogen in de DA40NG, samen met een vriendin van mijn jongste dochter. Dus met z'n vieren naar Texel om te gaan paardrijden! We topten ons bezoek af met een lunch aan het strand bij Paal 17. Samen op pad met het vliegtuig is toch wel het leukste wat er is. Ik had De Kooy van te voren om een PPR gevraagd voor een touch & go en die kwam per ommegaande mail. Ga je een keer naar Texel, doe dat dan ook een keer. 

Drie minions. Gru achter het stuur...

We vlogen op FL040 en kregen meteen vectors, eerst een stukje naar het Noordwesten, vervolgens pal Noord en eenmaal vrij van de Lelystad TMA ging het min of meer rechtstreeks naar De Kooy. Een prachtige nadering voor baan 21 volgde. Hij begint ongeveer bij Oudeschild, langs de Texelse waddenkust, het Marsdiep en de haven van Den Helder. Veel helikopter verkeer voor de offshore industrie en ook de luchtmacht was met heli's aan het oefenen met slingloads. Zo gaaf dat er van alles om je heen gebeurt, de DA40NG trok zich er niks van aan en vloog mooi de RNAV approach af. Halverwege pakte ik de kist 'op de hand' en vloog het laatste stuk van final. Er stond een redelijke crosswind en met m'n handvol aan DA40 landingen wilde ik toch even m'n koppie erbij houden. De flaps zijn best effectief en ook de driebladige prop doet het prima als luchtrem, je moet er toch wat vermogen ophouden om met de juiste snelheid op je glijpad te blijven. Na de touch & go ging het over rechts naar de Noordzee kust en langs de Helderse vuurtoren terug naar Texel. Prachtig helder weer, een stevige wind en af en toe een stoot turbulentie. De meiden gaven geen kik en vonden het prachtig. Ik ook! De landing op Texel was eveneens een mooie crosswind oefening en dan ben je gewoon even op vakantie op een doordeweekse dag.

De transfer naar de terminal

Terug vlogen we VFR naar Teuge, we waren net op tijd terug voor de vierdaagse! De meiden waren eenmaal thuis helemaal gesloopt, maar voldaan! Ik maak een video van de vlucht naar Texel voor op mijn YouTube kanaal, abonneer je dus vooral! Lijkt me leuk om de 300 abonnee's aan te tikken dit jaar. Eerst komt er nog een video aan van Carsten en mij terug uit Oostende op FL140, als het goed is kun je de kromming van de aarde zien. ;-)