vrijdag 19 mei 2023

City trip part II Cambridge (EGSC) - Teuge (EHTE) IFR

Vandaag hebben we de stad verder verkend, Juul had haar step mee van de Decathlon. Een zeer handige vouwstep die niet veel weegt en haar jonge benen enorm ontlasten, zodat we toch wat meters kunnen maken. Ze vindt het bovendien nog super leuk ook. Na het ontbijt zijn we de stad in gelopen naar de markt, waar we beiden de verplichte 'Cambridge University Hoodie' hebben gekocht. 

Geslaagd!

Daarna hebben we de 123 treden van de St. Mary's Church beklommen om te genieten van het uitzicht. Het weer was typisch Engels, maar zou in de loop van de middag beter worden. We hadden uitzicht op alle vier de windstreken en konden de omringende colleges goed zien. Op de campus van Kings College bezochten we de indrukwekkende kapel.  

De Grote Zaal van Zwijnstein (King's College Chapel)

We slenterden rustig over de college grounds die we gisteren al vanaf het bootje hadden gezien, alles was tot in de puntjes onderhouden en gewoon prachtig. Cambridge was precies zoals ik me had voorgesteld. We genoten er zeer van met z'n tweetjes. Na het bezoek aan de King's College hebben we nog wat inkopen gedaan en zijn we gaan lunchen bij de Italiaan. We moesten even een goede bodem leggen, want we moesten dadelijk weer terug vliegen. Eerst zijn we nog even gaan uitpuffen in de binnentuin van de pastorie van All Saints Church, geen idee of dat mocht, maar de poort stond open en onze blik viel op een gezellig bankje onder een oude boom. Cambridge heeft zoveel van dit soort leuk plekken en hoekjes. We genoten nog even van de mooie setting terwijl we de planning voor de terugreis nog even doornamen. Er kwam nog een pastoor aan om te vragen of wij misschien de pincode van de poort wisten. Helaas moesten we hem teleurstellen... We gingen terug naar ons hotel om de bagage te halen en een taxi bracht ons naar het veld. Geen borderforce of politie, we konden meteen door naar de kist die na een preflight weer tot leven kwam.

In onze hoodies, klaar voor de start

In de UK gaat dat IFR viegen allemaal net even anders, een start-up clearance kregen we, maar krijgen we nu een IFR klaring? Allemaal wat vaag, wel een soort SID moesten we vliegen, maar ook niet echt. Wel moesten we uit gecontroleerd luchtruim blijven tot nader order. Backtracken op de baan 05 en na een tijdje wachten op de baandrempel kregen we onze start klaring. Stansted Radar benadrukte dat we in ongecontroleerd luchtruim vlogen. We hadden de volgende route gefiled: N0110F070 ADNAM DCT CLN DCT LOGAN/N0123F050 DCT SUMUM/N0120F050 DCT. Vanwege de directs, niet hoger dan FL050, maar ik dacht we vragen wel hoger als we vliegen. Ik hoefde het niet eens te vragen. ATC vroeg of ik het erg vond om wat hoger te vliegen? Tuurlijk niet! We konden doorklimmen naar FL100 en zoals gebruikelijk kon het vliegplan weer in de prullenbak, allemaal nieuwe puntjes, allemaal prima.

Gas erop, automaatje aan en lekker cruisend naar huis!

Via London gingen we nog kort even over naar Brussel Control die ons een direct naar COA gaf, en vervolgens naar Amsterdam Radar die ons halverwege COA toch maar weer de goede richting uit stuurde. Julie was inmiddels lekker een tukkie aan het doen. Via Zeeland ging het richting Teuge en Dutch Mil gaf ons bij Ede een direct naar Teuge, eerder waren we al rustig gaan zakken onder de Cumulus door die om 18:45 gewoon nog thermiek gaven op 2.000 meter! Op Teuge aangekomen hebben we onze paspoorten laten checken door de Koninklijke Marechaussee en waren we thuis! Perfecte trip, TOP, super. Hier doen we het allemaal voor. Genieten dit.

Een kleine videocollage van de trip. Er komt nog een full feature!

Mijn onstuitbare overname van het internet is nog eens benadrukt nu mijn YouTube kanaal de grens van 200 abonnees is gepasseerd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten