Een jaarlijks terugkerend ritueel. De profcheck voor de Instrument Rating en dit jaar kwam daar ook de twee-jaarlijkse verlenging van de classrating (Single Engine Piston, SEP) bij. Samen met Gerard vanochtend afgesproken voor een retour EDLV. Het weer was mooi en steady en na een korte briefing vooraf konden we gaan. De kist had ik al vol gegooid met diesel en ook de preflight was klaar. Onderweg naar Niederrhein kregen we te horen dat de RNP approach op baan 09 in gebruik was en laten we die nu net niet nodig hebben, maar na wat overleg met Langen Radar en coordinatie tussen de toren van Niederrhein konden we toch de gewenste ILS op 27 doen. Top service. We moesten dan wel IFR cancellen en VFR terug, maar dat was geen probleem, omdat ik voor de classrating ook nog wat airwork moest laten zien. Steile bochten, overtrek en een drietal landingen. Alles opgeteld was het in orde en Gerard klaarde me weer voor een jaar onbeperkt vliegplezier! Niet dat ik me hier nou zorgen over maakte maar helemaal vrij van spanning is het natuurlijk ook niet.
In 2012 heb ik mijn PPL gehaald. Van het praktijkgedeelte van de opleiding deed ik hier verslag, samen met mijn zweefvliegervaringen. Nu kun je ook over mijn theorie en praktijk vervolgopleiding voor de Competence Based Instrumentrating (CB-IR) lezen. Deze opleiding begon ik in januari van 2015 en sloot ik in november 2018 af met het praktijkexamen CB-IR mét PBN. Ook na de verkoop van de Mooney blijf ik mijn blog bijhouden.
zondag 13 maart 2022
IR en SEP verlengd
Een grillige track, maar niet zonder succes!
Voor het eerst sinds het bestaan van dit blog trouwens een back-up gemaakt, het begint toch wel een aardige chronologie van mijn vliegercarrière te worden. Zonde als het ineens weg zou zijn...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten