zaterdag 14 augustus 2021

Post #250! Salzburg (LOWS) - Teuge (EHTE) IFR

Wat een geweldige bestemming is Salzburg! We hebben genoten met z’n tweeën, we zagen een hoop van de stad in korte tijd en komen hier zéker nog eens terug. De natuur in de directe omgeving met die prachtige meren, de Altstadt met zijn steegjes en straatjes, de barokke gebouwen aan de andere kant van de Salzach en over dat alles waakt die indrukwekkende burcht. Alles ligt bijzonder dicht bijelkaar en het vliegveld is binnen een kwartier aan te rijden met een taxi vanuit het centrum. Er is nog zoveel te zien hier, ik heb hangar 7 nog niet eens bezocht!

Haast overal te zien! 

De Sound of Music Tour bleek ook gewoon een leuke en praktische manier om wat meer van de stad en haar omgeving te zien. Zoveel moois in een stad met minder inwoners dan Apeldoorn.

Gisteren stonden we nog gewoon thuis in de tuin…


De Pegasus Fontein 

De terugvlucht had ik om 15:35 gefiled. Ik dacht als we voor 16:00 vliegen met een beetje tegenwind zijn we zeker voor 20:00 uur terug op Teuge en dat klopte mooi. Ongecompliceerde start-up, IFR klaring naar MEVEL, een intersectie bij Münster en daar zou ik dan VFR verder naar Teuge. De SID voerde over Braunau am Inn, de geboortestad van Adolf Hitler. Eigenlijk was het daarna rechtuit met een flinke crosswind van 25 kts naar Teuge. Ik heb nog geprobeerd door van FL80 te zakken naar FL60 de wind component wat te verkleinen, maar het mocht niet baten. De hele weg tegenwind. Bij Paderborn kreeg ik een direct naar Rekken (RKN), m'n dochter was inmiddels in slaap gevallen en na zo'n 3:15 uur vliegen kon ik IFR cancellen tussen Lochem en Deventer voor een straight in op baan 26 op Teuge.

Helaas geen audio, dus een 'short' gemaakt

De dienstdoende paravlieger vond het maar niks dat ik dat deed - meneer moest z'n downwind iets verlengen - en met de nodige misbaar maakte hij zijn punt op de radio. Pffff, wat een k#t bedrijf is dat paracentrum toch. Ze hebben schijt aan alle procedures en vliegen alsof er niemand anders op Teuge vliegt en dan nog die grote bek als ik een straight-in vlieg, inderdaad niet geheel volgens het protocol. Ik heb deze attitude al een keer eerder aan den lijve ondervonden na bijna het circuit te zijn uitgevlogen en vervolgens door een andere vlieger van het paracentrum nog eens de maat te worden genomen. Dat incident is later uitgebreid besproken met de betrokken partijen en excuses zijn aangeboden, maar de beloofde verbetering is ver te zoeken.
Het paracentrum is gewoon niet bezig met luchtvaart, als ze een beter bedrijfsresultaat kunnen behalen door tandems met een kanon naar FL120 te schieten, dan zouden ze dat doen. In dat geval hebben ze niks op een vliegveld te zoeken en wat mij betreft hebben ze dat nu ook niet. 

Onderweg over Meschede (EDKM), als je de heuvels wat dichterbij zoekt…

Dit was de eerste lange trip met de PH-VTB en het beviel prima. Toch zo’n TAS van 126 kts op FL110 met 75% vermogen. Met een huurprijs (in de regeling) van net onder de € 180,00 is dat gewoon heel goed. Je hebt de G1000 die voor VFR vliegen al fijn is, maar voor IFR vliegen perfect. De kruissnelheid is niet hoog in vergelijking met de Mooney, maar ook niet beroerd als je hem afzet tegen de C172 of PA28 met conventionele AVGAS motor. Als je kijkt naar KTAS per euro is de Cessna moeilijk te verslaan. De 172 biedt bovendien voldoende ruimte en comfort voor ons tweetjes. Pas op de terugweg ontdekte ik hoe de stoelen naar achteren konden worden geklapt, zodat m'n dochter ook nog even wat heeft kunnen slapen - ze werd pas wakker toen de motor stopte voor de hangaar. Een kind extra zou nog mee kunnen, maar met z’n vieren wordt het wel lastig met de weight & balance, en da's dan ook wel z'n enige echte tekortkoming. Ik was blij dat ik het kistje twee dagen meenemen kon - dat was met een mailtje en wat app berichten zo geregeld. In de praktijk is de beschikbaarheid best aardig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten